Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Lekker online shoppen? Nu de feestdagen voor de deur staan en sommigen een eindejaarsuitkering, winstuitkering of dertiende maand krijgen, belooft de komende periode weer een (online) koopgekte te worden. Tel daar ook Singles Day, Black Friday en Cyber Monday bij op en je weet dat DHL, PostNL en andere postbedrijven het weer moeilijk gaan hebben alles bij te houden. Soms komen die pakketjes echter toch niet aan, en dat ligt niet altijd aan de postbedrijven. Je kunt te maken hebben met een frauduleuze webshop. Zo zorg je dat je niet online wordt opgelicht en met lege handen en een legere portemonnee komt te zitten.
Shop veilig, of shop.. elders
Consumentenorganisaties spreken zich deze week uit over fraude bij webshops. Volgens de nieuwe campagne is het risico zeker rond de feestdagen steeds groter dat je wordt opgelicht. Reden voor de consumentenorganisaties om een campagne te starten: ‘Eerst checken, dan bestellen’. Het is niet de meest catchy slagzin, maar het komt met allerlei video’s (die je in dit artikel kunt bekijken) om je wat bewuster te maken van de problemen waar je bij het online shoppen tegenaan kunt lopen.
Denk aan een gratis proefpakketje waarbij je je gegevens eigenlijk verkoopt, artikelen die je morgen in huis wil hebben, maar pas na maanden binnenkomen, en natuurlijk producten die helemaal niet komen of een erbarmelijk slechte kwaliteit hebben. Je kent het misschien wel van Instagram, van die leuke t-shirtwinkels, maar als je er bestelt blijkt het een Chinees bedrijf te zijn. Op zich niks mis mee, maar wanneer de t-shirts er eindelijk zijn, merk je dat de prints heel goedkoop zijn en bovendien niet scherp. Toch jammer.
Reviews checken
Kun je voorkomen dat je dat overkomt? Wel, die consumentenorganisaties hebben er de afgelopen jaren onder andere voor gestreden om te zorgen dat het niet meer mag dat er nepreviews worden geplaatst. Ongetwijfeld gebeurt het nog steeds wel, maar als je meerdere websites met reviews checkt, dan is de kans tenminste groter dat je een wat beter en ietwat betrouwbaar plaatje krijgt van een bepaald product of een bepaalde webwinkel. Want dat is het ook: kijk niet alleen naar reviews van het product, maar ook van de webwinkel: hoe zijn de ervaringen?
Natuurlijk kun je dat niet altijd zeker weten: mensen die tevreden zijn zijn niet zo snel geneigd om naar het internet te grijpen om hun positieve ervaringen te delen, terwijl het andersom natuurlijk des te eerder gebeurt. Maar je kunt wel zoveel mogelijk aanwijzingen zoeken, alsof je een detective bent. Het Thuiswinkel Waarborg kan ook een rol spelen: maar dan moet je wel bij Thuiswinkel Waarborg zelf checken of een website het heeft: iedereen kan het logo immers wel op zijn pagina plakken.
Kosten voor retoursturen
Check ook andere zaken, zoals wat het kost om iets retour te sturen. We zijn met veel bedrijven in Nederland erg verwend: vaak kost verzenden niets, en retoursturen ook niet, maar er zijn bedrijven die het ten eerste een hele administratieve rompslomp maken om iets te retourneren, naast dat er hoge kosten bij komen kijken. Check dit voordat je bestelt, want anders zit je met de gebakken peren. Kijk ook hoe makkelijk de klantenservice bereikbaar is, want sommige webwinkels geven ineens niet meer thuis nadat het geld binnen is.
Natuurlijk is er ook een stukje: is het te mooi om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Of je nu op Marktplaats tweedehands een PlayStation 5 wil kopen of een vintage designerkledingstuk bij een online winkel: als iets echt een heel diepe aanbieding is, dan klopt dat dus waarschijnlijk niet en word je voor de gek gehouden. Er wordt online enorm veel gefraudeerd en de politie krijgt daar lang niet altijd een melding van. Mensen schamen zich ook een beetje als ze erin trappen. Stom natuurlijk, want door het niet uit te spreken zorg je dat andere mensen dit ook mee kunnen maken.
40.000 aangiftes om koopfraude
Het is juist belangrijk dat je je uitspreekt over hoe een bedrijf je slecht heeft behandeld, en ook aangifte doet als iemand er malafide praktijken op nahoudt. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting verwacht dit jaar 40.000 aangiftes over aankoopfraude en verkoopfraude binnen te krijgen, waarvan 14.000 over winkels gaan die het product na betaling niet leveren. Krijgt het meldpunt een melding binnen, dan start er een onderzoek en kan die webshop offline gehaald worden: daarom is het zo belangrijk om het juist wel te melden.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen: check dus deze drie dingen:
- Online reviews van de winkel zelf, op meerdere platforms
- Het retourbeleid en de klantenservice van de winkel
- Of het aanbod niet te mooi is om waar te zijn
Het is niet altijd 100 procent zeker te stellen dat een bestelling helemaal goed gaat verlopen, maar als je een beetje de detective uithangt, dan kom je waarschijnlijk minder snel van een koude kermis thuis.
Verder lezen over Cybercrime
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Cybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime29.08.2024
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is
Cybercrime09.08.2024
Pas op voor deze oplichting op Booking.com
Cybercrime29.07.2024
E-mailadressen van 15 miljoen Trello-leden op straat door hack
Cybercrime22.07.2024
Microsoft komt met een tool om computers te redden na IT-storing
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024