Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Je herkent het wel. Je telefoon doet het ineens niet meer, je tv stopt ermee of de stofzuiger zuigt wel, maar alleen nog in figuurlijke zin. Elektrische apparaten hebben niet het eeuwige leven. Dat is niks nieuws. Het grote verschil met vroeger, toen niet alles beter was, maar bepaalde dingen wel makkelijker, is dat de meeste apparaten tegenwoordig niet of nauwelijks nog te repareren zijn. Of de reparatie is zo duur dat het niet meer loont. Weggooien, uiteraard wel op een milieubewuste manier, en een nieuwe kopen is dan het devies.
Op weg naar een circulaire economie
Toch, zo blijkt uit een onderzoek van Radar, willen steeds meer consumenten dat defecte elektrische apparaten die zelf makkelijk en betaalbaar te repareren zijn. Die verschuiving wordt onder ander ingegeven door het streven naar een circulaire economie. Steeds meer consumenten willen daar hun steentje aan bijdragen en het (zelf) repareren van elektronische apparaten wordt daarbij gezien als een belangrijke stap op weg naar die circulaire economie.
Uit het onderzoek van het consumentenprogramma Radar, gehouden onder 24.000 respondenten van het Radar Testpanel, blijkt dat meer dan negen op de tien consumenten (93%) graag elektrische apparaten wil hebben die ze zelf makkelijk en betaalbaar kunnen repareren.
In aansluiting daarop zeggen negen op de tien consumenten (90%) dat ze vinden dat die apparaten standaard voorzien moeten worden van een reparatiehandleiding, op papier in de doos of digitaal. Om het gemak waarmee elektrische apparaten te repareren vooraf te kunnen zien, wil bijna een even groot deel van de consumenten (89%) dat deze apparaten voorzien worden van een zogenoemd reparatielabel. Daarop staat dan of het apparaat te repareren is of niet. Bijna alle consumenten (95%) zijn bovendien van mening dat dat fabrikanten verplicht moeten worden om producten te maken die makkelijk en betaalbaar zelf te repareren zijn.
Waarom nu niet meer gerepareerd wordt
In het onderzoek is ook gekeken naar de redenen waarom consumenten besluiten en elektrisch apparaat niet te repareren. Een daarvan hebben we al benoemd: de reparatie is vaak te duur waardoor het niet meer loont. Dat zegt ook ruim de helft van de consumenten (52%). Twee derde (67%) noemt het feit dat apparaten vaak moeilijk uit elkaar te halen zijn als een van de belangrijkste redenen om reparatie niet te overwegen.
Daar tegenover staan echter ook voldoende redenen om een apparaat juist wél te repareren: Duurzaamheid (71%), tevredenheid met het huidige apparaat (69%) en kostenbesparing (59%).
“Het moet de consument veel makkelijker worden gemaakt om producten zelf, eventueel met hulp van bijvoorbeeld iemand bij een Repair Café, te repareren zodat zij het heft in eigen hand kunnen nemen en niet meer afhankelijk zijn van de producent”, zegt Antoinette Hertsenberg van Radar.
Europese regelgeving in de maak
De Europese Commissie heeft het ‘recht op reparatie tot een apparaat niet meer te repareren valt’ onlangs in een wetsvoorstel vastgelegd. Echter, die regels zijn nog niet waterdicht en geven fabrikanten voldoende ‘mazen’ om ze te omzeilen.
“Je zou de btw op reparatie omlaag moeten brengen. En uiteraard software verbieden die repareren onmogelijk maakt. De producent moet onderdelen en handleidingen ter beschikking stellen. Eigenlijk moeten producenten er alles aan doen, om het reparabel te maken”, aldus Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.
Sommige fabrikanten, zoals Samsung en Apple, bieden overigens al ‘self service reparatie’ aan. Bij Apple kun je zelfs de apparatuur en het gereedschap daarvoor ‘huren’.
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023