Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Je kunt er lekker op loscrossen op je elektrische stepje en dat wordt ook veel gedaan, maar het komt wel met bepaalde risico’s. Je voelt je toch een beetje een wettenbreker als je op dat ding stapt (of nou ja, dat zou moeten). Dat ben je immers ook. Waar je eerder nog kon denken: ach, de politie gaat me heus geen boete geven, is de conclusie nu dat het aantal boetes voor het gebruik van een e-step op de openbare weg nu wel degelijk flink stijgt.
Elektrische steps
Volgens Beslist (gebaseerd op CJIB-informatie) werden er in 2021 349 boetes uitgeschreven voor rijden op een elektrische step, terwijl dat in 2019 nog maar 68 boetes waren. Kortom, er worden vijf keer zoveel boetes uitgeschreven voor e-steprijders. Dat heeft waarschijnlijk met meerdere factoren te maken, want enerzijds hebben meer mensen nu een elektrische step, omdat ze breder beschikbaar zijn. Anderzijds zie je dus ook vaker iemand rijden op een elektrische step (veel middelbare scholieren gebruiken ze) en daardoor denk je: ‘oh, het kan wel’.
Hoewel het zeker kan en je er ongetwijfeld veelvuldig zonder problemen mee van punt A naar B komt, moet je er toch echt rekening mee houden dat je een boete kunt krijgen. Dat is bovendien geen misselijk bedrag: een boete voor elektrische step rijden is 410 euro. Daar kun je inmiddels een nieuwe elektrische step voor kopen. Hoewel je vaak eerst wel een waarschuwing krijgt, is het echt een boete die je niet wil krijgen. Dan beter de fiets pakken, toch?
Veel meer boetes
Zeker als je in Zuid-Holland of Noord-Brabant woont dan is dat een goede optie, want daar schijnen de boetes vooral te stijgen. In Zuid-Holland was het 73 procent meer dan in het jaar ervoor, terwijl in Noord-Brabant de stijging 56 procent was. In Amsterdam bleken vorig jaar al wat minder boetes te worden uitgeschreven, maar of dat ligt aan een soort acceptatie, andere prioriteiten van de politie of ander gebruik door bewoners en bezoekers van die stad, dat is onbekend.
In principe mag je niet met je elektrische step op de openbare weg, waardoor het ook niet te verzekeren is. Dat betekent dat wanneer je in een ongeluk terechtkomt, alles zelf moet betalen. Dat kan flink in de papieren lopen. Je kunt bij de RDW wel een goedkeuring vragen voor een e-step, maar dat is vaak maar moeilijk te regelen omdat de regels enorm streng zijn. Je e-step moet grote banden hebben bijvoorbeeld. Daarnaast moet het apparaat ‘step-ondersteuning’ hebben. Ook moet je sowieso 16 jaar of ouder zijn om het apparaat (dat ook nog eens niet harder dan 25 kilometer per uur mag) te mogen besturen.
Stepjes in Europa
Enorm veel regels, maar daar komt mogelijk verandering in. Eerst was de hoop dat die er al begin 2023 zou zijn, maar inmiddels noemen veel mensen ook 2024 als jaar voor de aangepaste regelgeving voor elektrische steps. Je moet er dan wel een kenteken op gebruiken. Nederland is erg laat met de wetgeving, want ga naar Parijs, Antwerpen of Athene en je ziet de stepjes overal staan. Het gaat dan om deelstepjes, al zijn er ook steeds meer EU-burgers die een eigen exemplaar hebben. Nederlanders dus nog even niet: en als ze het hebben, dan moeten ze oppassen als ze de weg opgaan. Die e-steps worden namelijk zeker niet gedoogd.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024