Dit jaar genereert de markt voor draagbare technologie, wearables dus, een aanzienlijke economische impact in Nederland. Over geheel 2014 wordt de omzet van de Nederlandse wearable-markt geschat op € 105,3 miljoen. Een stijging van maar liefst 111% ten opzichte van vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Samsung uitgevoerd door het Centre for Retail Research.
Kerst is overigens de belangrijkste verkoopperiode. Geschat wordt dat er in de kerstperiode 162.800 wearables worden verkocht in Nederland. Deze periode is goed voor een omzet van € 21,19 miljoen, een stijging van 137% ten opzichte van 2013.
Smartwatches
Uit het onderzoek blijkt dat 2014 het jaar is dat draagbare technologie doorbreekt voor algemeen gebruik. Op basis van verkoopcijfers uit 2013 en 2014, wordt verwacht dat de markt voor wearables in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Nederland tot het einde van dit jaar €1,16 miljard omzet realiseert. In Nederland wordt de meeste groei verwacht in smartwatches, met een groeiverwachting van bijna 600 procent (594%) ten opzichte van 2013 en een geschatte waarde van € 26,6 miljoen in 2014.
“De markt voor wearables is in de afgelopen 12 tot 18 maanden geëxplodeerd, mede dankzij interessante en innovatieve producten. Nu de voordelen van draagbare technologie kenbaarder worden, zien we de verkopen binnen de sector groeien,” aldus Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung Nederland. “Bij Samsung streven we ernaar om producten te maken die het leven makkelijker en leuker maken. Nog dit jaar introduceren we daarom de Gear S, de sport-wearable met stand alone-functie. Deze volgende generatie wearable kan via een SIM-kaart aan het netwerk worden gekoppeld. Met de Gear S verwachten we verdere groei en innovatie te realiseren in de wearable-markt.”
Over het onderzoek
Het onderzoek ‘The Retail Prospects for Wearable Technology in 2014 in the UK, Germany, Spain and the Netherlands’, is in opdracht van Samsung uitgevoerd door the Centre for Retail Research, Nottingham.
Het rapport bekijkt het belang en de rol die de markt van draagbare technologie (wearables) speelt in de retailsector tijdens de kersperiode en levert verkoopvoorspellingen door data van nationale statistiekenautoriteiten, onafhankelijke onderzoeksorganisaties en een enquête onder 50 belangrijke retailers per markt.