Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Marktonderzoeker Canalys heeft becijferd dat de verkoop van slimme wearables, smartwatches en -bands, het afgelopen jaar flink in de lift zat. In totaal gingen in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 25,4 miljoen smartwatches over de toonbanken. Een stijging van bijna 38 procent ten opzichte van een jaar geleden. Worden daar de verkopen van de smartbands bij opgeteld, dan komt het totaal uit op 40,9 miljoen verkochte slimme wearables. Goed voor een stijging van 5,6 procent, of 1,2 miljoen exemplaren, vergeleken met een jaar geleden.
Apple en Xiaomi marktleiders, Huawei keldert
Bij de smartwatches is, en blijft, Apple de marktleider. Bij de smartband verkopen heeft Xiaomi nog steeds de nummer 1 positie in handen. Apple heeft formeel natuurlijk geen smartbands, dus de 7,9 miljoen verkochte slimme wearables zijn allemaal Apple Watches. Vergeleken met een jaar geleden wel ruim 29 procent meer.
De prestaties van Huawei is in beide categorieën op z’n zachtst gezegd matig te noemen. Zowel bij de smartwatches als de smartbands kelderen de verkopen van de Chinese fabrikant. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ook de smartphone verkopen van Huawei, sinds het ‘Google verbod’ een duikvlucht maken.
Xiaomi stijgt hard
Zoals gezegd, bij de smartwatches is Apple verreweg de grootste met een marktaandeel (Q2 2021) van ruim 31 procent. De nummer twee, Huawei, zag haar marktaandeel in een jaar tijd meer dan halveren, van bijna 19 naar amper 9 procent. Samsung, Garmin en Xiaomi completeren de top 5 in die categorie. Daarbij valt op dat vooral Xiaomi had stijgt, van 2,1 procent in Q2 2020 naar 5,7 procent marktaandeel in het tweede kwartaal van dit jaar.
Worden de smartbands meegeteld, dan is de stijging bij Xiami eens stuk minder indrukwekkend; slechts 2,6 procent bij 8 miljoen verkochte slimme wearables. In beide categorieen zit Samsung aardig in de lift met respectievelijk bijna 85 procent (smartwatches) en ruim 114 procent (alle slimme wearables) meer verkopen.
Voor de (nabije) toekomst is het volgens Canalys van vitaal belang dat leveranciers bij de ontwikkeling van de volgende generatie slimme wearables investeren in gezondheidssensoren en in-house algoritmen. Daarnaast moeten ze oplossingen ontwikkelen om niet alleen vitale gezondheidsfuncties te volgen, maar ook om een goede nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te garanderen.
“Leveranciers moeten zich richten op het geven van inzicht aan gebruikers in gezondheidstrends met behulp van gegevens die over een langere periode zijn verzameld, zodat ze kunnen begrijpen hoe hun levensstijl hun welzijn beïnvloedt”, aldus Canalys.
Verder lezen over Wearables
Tech in Asia08.11.2024
Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World
Gadgets20.09.2024
Er zijn veel klachten over Fitbit maar dit doet het wél beter
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile04.07.2024
Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt
Gadgets06.02.2024
Marathonloper Kelvin Kiptum wil grenzen gaan verleggen met Amazfit
Wereldrecord marathon onder de 2 uur?Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Gadgets12.12.2023
Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis
Technology31.10.2023