Gadgets06.09.2021

Verkoop smartwatches en -bands in de lift


Respectievelijk ruim een derde en 5,5 procent meer slimme wearables over de toonbanken

Marktonderzoeker Canalys heeft becijferd dat de verkoop van slimme wearables, smartwatches en -bands, het afgelopen jaar flink in de lift zat. In totaal gingen in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 25,4 miljoen smartwatches over de toonbanken. Een stijging van bijna 38 procent ten opzichte van een jaar geleden. Worden daar de verkopen van de smartbands bij opgeteld, dan komt het totaal uit op 40,9 miljoen verkochte slimme wearables. Goed voor een stijging van 5,6 procent, of 1,2 miljoen exemplaren, vergeleken met een jaar geleden.

Apple en Xiaomi marktleiders, Huawei keldert

Bij de smartwatches is, en blijft, Apple de marktleider. Bij de smartband verkopen heeft Xiaomi nog steeds de nummer 1 positie in handen. Apple heeft formeel natuurlijk geen smartbands, dus de 7,9 miljoen verkochte slimme wearables zijn allemaal Apple Watches. Vergeleken met een jaar geleden wel ruim 29 procent meer.

De prestaties van Huawei is in beide categorieën op z’n zachtst gezegd matig te noemen. Zowel bij de smartwatches als de smartbands kelderen de verkopen van de Chinese fabrikant. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ook de smartphone verkopen van Huawei, sinds het ‘Google verbod’ een duikvlucht maken.

De wereldwijde verkopen van smartwatches, Q2 2020, volgens Canalys.
De wereldwijde verkopen van smartwatches, Q2 2020, volgens Canalys.

Xiaomi stijgt hard

Zoals gezegd, bij de smartwatches is Apple verreweg de grootste met een marktaandeel (Q2 2021) van ruim 31 procent. De nummer twee, Huawei, zag haar marktaandeel in een jaar tijd meer dan halveren, van bijna 19 naar amper 9 procent. Samsung, Garmin en Xiaomi completeren de top 5 in die categorie. Daarbij valt op dat vooral Xiaomi had stijgt, van 2,1 procent in Q2 2020 naar 5,7 procent marktaandeel in het tweede kwartaal van dit jaar.

Worden de smartbands meegeteld, dan is de stijging bij Xiami eens stuk minder indrukwekkend; slechts 2,6 procent bij 8 miljoen verkochte slimme wearables. In beide categorieen zit Samsung aardig in de lift met respectievelijk bijna 85 procent (smartwatches) en ruim 114 procent (alle slimme wearables) meer verkopen.

De wereldwijde verkopen van slimme wearables, Q2 2020, volgens Canalys.
De wereldwijde verkopen van slimme wearables, Q2 2020, volgens Canalys.

Voor de (nabije) toekomst is het volgens Canalys van vitaal belang dat leveranciers bij de ontwikkeling van de volgende generatie slimme wearables investeren in gezondheidssensoren en in-house algoritmen. Daarnaast moeten ze oplossingen ontwikkelen om niet alleen vitale gezondheidsfuncties te volgen, maar ook om een goede nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te garanderen.

“Leveranciers moeten zich richten op het geven van inzicht aan gebruikers in gezondheidstrends met behulp van gegevens die over een langere periode zijn verzameld, zodat ze kunnen begrijpen hoe hun levensstijl hun welzijn beïnvloedt”, aldus Canalys.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Wearables

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Volgende week zal Baidu zijn nieuwste product onthullen tijdens het Baidu World-evenement in Shanghai: een slimme op AI-gestuurde bril die de concurrentie aan moet gaan met Meta’s slimme Ray-Ban-brillen.

Tech in Asia08.11.2024

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Er zijn veel klachten over Fitbit maar dit doet het wél beter

Fitbit heeft met zijn app nog steeds iets dat veel andere wearable-makers niet hebben: eenheid.

Gadgets20.09.2024

Er zijn veel klachten over Fitbit maar dit doet het wél beter

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Google heeft naast zijn Pixel-telefoons ook een nieuwe smartwatch aangekondigd en die komt dit jaar niet alleen. Dit is de Pixel Watch 3.

Gadgets13.08.2024

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt

De lekken van de aankomende Samsung-producten zijn zodanig serieus, dat het erop lijkt dat alles al bekend is. Dit is wat we weten.

Mobile04.07.2024

Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt

Marathonloper Kelvin Kiptum wil grenzen gaan verleggen met Amazfit

Amazfit heeft onlangs een nieuw partnerschap aangekondigd met Kelvin Kiptum, de wereldrecordhouder marathon voor mannen. En tevens de enige atleet die een marathon heeft voltooid in minder dan twee uur en één minuut....

Gadgets06.02.2024

Marathonloper Kelvin Kiptum wil grenzen gaan verleggen met Amazfit

Wereldrecord marathon onder de 2 uur?
​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Sinterklaas is terug naar Spanje, en dus is het moment daar om ons te richten op Kerstmis. Misschien ben je nog op zoek naar wat cadeau-inspiratie. Om voor jezelf te vragen, of om aan je geliefde, vrienden of familie cad...

Gadgets12.12.2023

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Huawei opent eerste Europese Health Lab in Helsinki

Huawei gaat de deuren openen van het eerste Health Lab in Europa. Dit ultramoderne laboratorium, gevestigd in Helsinki, Finland, is speciaal ontworpen als een toonaangevend platform voor onderzoek naar Huawei's gezondhe...

Technology31.10.2023

Huawei opent eerste Europese Health Lab in Helsinki