Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Wereldwijd zijn wij het fietsland bij uitstek. Fietsen zijn een onderdeel van onze cultuur en we gebruiken ze niet alleen voor onze dagelijkse activiteiten. We fietsen maar wat vaak voor ons plezier. Van korte fietstochtjes in de regio tot lange fietstochten via de ontelbare fietsroutes dwars door Nederland. Dat doen we op een traditionele fiets, steeds vaker met een gravel-bike, e-bike of op een van de vele andere soorten sportieve fietsen.
Voor lange fietstochten, weekendjes weg in Nederland of op vakantie in Europa, gaan onze fietsen in de meeste gevallen altijd mee. Dat laatste gebeurt op verschillende manieren. Populair is om fietsen op het dak te plaatsen (meestal bij gebrek aan een trekhaak). Maar in de meeste gevallen staan ze bijna altijd achter op met behulp van een fietsendrager.
Door de overweldigende opkomst van e-bikes is er daar een verandering te zien. Het gewicht van de vaak veel zwaardere e-bikes en ook nog eens met dikkere banden (net als ATB’s) zorgt ervoor dat je fietsendrager vandaag nogal aan wat voorwaarden moet voldoen. Veiligheid staat voorop maar ook gemak is een onderwerp. Grote fietsendragers (voor 2 of 3 fietsen) zijn ronduit onhandig in gebruik.
Het is blijft sowieso een uitdaging als je verschillende fietssoorten netjes wilt ordenen en goed moet bevestigen, dat is letterlijk een hoop gedoe. Dit komt met name door de diversiteit van de verschillende frames (hoogte en dikte en vorm) die het extra lastig maken. Als laatste nemen fietsendragers ook nog eens veel plek in als je ze niet gebruikt.
Thule Epos 2 de meest veelzijdige fietsendrager
Bij Thule zijn ze zich hier maar wat van bewust. Met al die verschillende soorten fietsen in afmeting en gewicht is het tijd voor een ‘next level’ fietsendrager die afrekent met alle nadelen van tot nu toe geproduceerde fietsendragers.
De Thule Epos 2 is een nieuwe, volledig opvouwbare en kantelbare fietsendrager voor op de trekhaak, met een innovatief telescopisch bevestigingssysteem om fietsen van ieder denkbaar type of formaat op een veilige en handige manier te vervoeren. Het mag niets uitmaken of dit een combinatie is van gewone fietsen, e-bikes, mountainbikes of gravelbikes. Ieder soort fiets moet op de dezelfde eenvoudige wijze zijn te bevestigen. Tijdens onze review van de Thule Epos 2 in het Limburgse landschap hadden we een 27 kg zware Gazelle Ultimate en een veel lichtere Bianchi e-Allroad op de Epos 2 bevestigd.
De kerninnovatie van de Epos 2, zoals Thule dit noemt, is met name de flexibiliteit en het gebruiksgemak hetgeen door de telescopische fietsarmen, uitgerust met een draaiende kop en verstevigde banden, wordt gecreëerd. Het bevestigen van beide verschillende fietsen gaan met zoveel gemak dat je je afvraagt of dit niet 10 jaar geleden al bedacht had kunnen worden.
Stap 1: vanuit de verpakking op de trekhaak
Maar laten we eerst even kijken hoe we die Thule Epos 2 vanuit de doos op de trekhaak bevestigen. Want het gemak van deze – next level – fietsendrager begint al bij de eerste kennismaking. Voor je staat een opgevouwen fietsendrager die veel weg heeft van een ‘Transformer’. Dit is hoe de Epos 2 voor- en na gebruik er uit ziet.
Aan de bovenkant lijken twee handgrepen te zitten (in werkelijkheid het uiteinde van de drager) die hem eenvoudig doen oppakken. De onderkant spreekt voor zich, je tilt als het ware de Epos 2 op de trekhaak. Met een zich voor zichzelf sprekende hendel zet je hem vast. Daarna klap je de zijkanten open en voor je ontvouwt zich de Thule Epos 2. Dit bevestigen kost je pakweg 15 seconden.
Aansluiten op de auto met een stekker en de hendel blokkeren met een sleutel (voor veiligheid en diefstal) kost je nog eens 15 seconden. In amper een halve minuut is dit fraai stukje innovatie geïnstalleerd op je trekhaak. Makkelijker kun je het niet maken.
Stap 2: het plaatsen van de fietsen
Het plaatsen en vastzetten van fietsen is zeldzaam eenvoudig dankzij de telescopische fietsarmen die zijn uitgerust met een draaiende kop. Deze zijn geschikt voor ieder type fiets en bieden tal van bevestigingsmogelijkheden om welk type fiets dan ook stevig vast te zetten. Het makkelijkste is om een fiets met het voorwiel in de goot te plaatsen en hem dan naar voren te duwen waarna je de fietsarm kunt aanpassen aan de plek waar je hem wilt vastzetten.
De met staal versterkte banden aan het uiteinde van de fietsarmen zijn lang genoeg voor iedere vorm van frame. Met behulp van een kleine hendel kun je fiets verder vastzetten (vast is vast). Daarna kun je de wielen met dezelfde soort flexibele banden (niet met staal verstrekt) vastzetten met een identieke hendel. Doe dit eerst niet te strak zodat je de fiets mooi kunt uitlijnen op de auto. Ook hier geldt, vast is vast. Let op bij carbonframes dat je deze niet te strak aantrekt.
Het bevestigen en vastzetten van de fietsen gaat al net zo eenvoudig als het plaatsen van de fietsendrager. Het kost geen moeite, is zeer eenvoudig en flexibel en kan ook eveneens moeiteloos door één persoon worden gedaan. Het zorgt ervoor dat je in amper 5 minuten tijd het fietsenrek en fietsen kun plaatsen. Thule heeft hier echt heel goed over nagedacht met als resultaat een innovatief product wat zeldzaam eenvoudig is te gebruiken. Het kost wel wat geld maar het gebruiksgemak maakt de investering het meer dan waard.
Ontworpen voor gemak
De Thule Epos kan tot drie fietsen vervoeren en is geschikt voor alle soorten frames, inclusief e-bikes, mountainbikes, gravelbikes en fietsen met spatborden en bagagedragers. De montage vereist minimale inspanning, waardoor het bevestigen van de drager echt super eenvoudig is.
De fietsen zijn eenvoudig zelfstandig te bevestigen zonder dat je na hoeft te denken over de volgorde op de fietsendrager. Advies is wel om de zwaarste fiets achteraan te plaatsen (dichtbij de auto). Als de fietsen eenmaal zijn geïnstalleerd, blijft de kofferbak toegankelijk dankzij een slim kantelmechanisme wat je met je voet kunt bedienen. Als er geen fietsen zijn bevestigd, kunnen de fietsarmen plat worden opgeborgen, waardoor de kofferbak normaal toegankelijk is, zonder hiervoor de fietsendrager te kantelen.
De Thule Epos is volledig opvouwbaar om eenvoudig te vervoeren of om op te bergen wanneer hij niet wordt gebruikt. De slim bedachte handgrepen aan de bovenkant maken het verplaatsen eenvoudig.
Beveiliging
In de fietsarmen zitten sloten om de fietsen nog beter te beveiligen. De extra beveiliging bestaat uit een hoogwaardig slot (High Grade lock) ontwikkeld in samenwerking met ABUS. Deze robuuste kabel heeft een lengte van 150 cm en een dikte van 1,2 cm. Het slot is gereedschapsloos op de fietsdrager te monteren (geschikt voor beide type drager).
Gewicht, afmetingen en specificaties
De Thule Epos 2 weegt net iets meer dan 17 kg en kan op een simpele wijze worden ingeklapt zodat hij makkelijk is op te bergen. Ingeklapt is hij zeer compact met een afmeting van 69×27×73 cm waardoor hij makkelijk is op te bergen.
Door de compacte afmeting en de draaggreep aan de bovenkant kan je moeiteloos zonder hulp de Thule Epos 2 op de trekhaak plaatsen en vergrendelen. De bandenrails zijn geschikt voor vrijwel alle fietsen met een bandbreedte tot maximaal 3.2 inch.
Technische specificaties Thule Epos 2
- Gewicht: 17.12 kg
- Maximaal toegestaan gewicht: 60 kg (twee e-bikes)
- Maximale bandbreedte: 3.2 inch (of 4.7 inch met beschikbare accessories)
- Geschikt voor ieder soort frame
- Kantelbaar tot onder een hoek van 50 graden
- Alle onderdelen zijn afsluitbaar
- Prijs: € 1099,00
Handige accessoires
- Thule Epos Bike Repair houder
- Thule Epos opvouwbare opvouwbare oprijplaat
- Thule High-Grade Lock (150 cm extra lang fietsslot)
Voordelen
- Opvouwbaar
- Supersnel te monteren op de trekhaak
- Telescopische fietsarmen uitgerust met een draaiende kop
- Super eenvoudig bevestigen van meerdere fietsen
Geschikt voor ieder type fiets en frame
Nadelen
- Forse prijs
- Slot (High-Grade Lock) moet extra worden aangeschaft
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Verder lezen over e-bike
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Gadgets16.07.2024
Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Reizen
Nieuws22.08.2024
OV-chipkaart-opvolger komt later door onenigheid met bunq
Online31.07.2024
Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Cybercrime05.06.2024
Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Gadgets24.05.2024
Dronen op IJsland is niet zo makkelijk als je denkt
Lifestyle22.05.2024
5 dingen die je standaard in je vakantietas moet hebben
Mobile15.05.2024