Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Een erg nare verrassing voor Super73-eigenaren. Door een update is het niet meer mogelijk om 45 kilometer per uur te gaan met de bijzondere e-bike. De ene na de andere klant zegt zijn geld terug te willen, omdat het bedrijf nu een mogelijkheid verwijderd die werd beloofd tijdens de aankoop.
Super73-update
Normaliter is het op een Super73 mogelijk om 45 kilometer per uur te rijden op het ding. Het is slechts een kwestie van een optie aantikken in de app en je bent zover. Het mag op de Nederlandse weg officieel niet: je mag maar 25 kilometer per uur zonder kenteken, maar hier en daar werd de functie natuurlijk wel gebruikt. Een Super73 heeft zelfs een duimgas, waardoor je zonder trappen puur op electriciteit keihard over het fietspad kunt scheuren.
Het is dus eigenlijk een verkapte brommer. Nou ja: was. De fietsen zijn niet meer in de ‘unlimited modus’ te zetten door een update in de EU. Het gaat om een serverside-update en dat betekent dat je er niet zomaar onderuit komt. Althans: er is een workaround voor mensen met een iPhone. Die kunnen hun internet uitschakelen en op die manier zorgen dat de fiets die andere modus kan blijven gebruiken. Voor Android-gebruikers geldt die workaround niet, omdat zij internet nodig hebben om met de fiets te verbinden.
Fiets-eigenaren boos
Eigenaren van zo’n toffe fiets zijn niet blij met de update. Zeker omdat er geen enkele uitleg is gekomen vanuit Super73 zelf. Moest het door Europese regelgeving? Was er een ongeluk gebeurd en heeft het dit uit voorzorg gedaan? In ieder geval willen klanten er niets van weten. “De unlimited modus was de enige reden dat ik 4.500 euro heb gespendeerd. Super73, rot op!”
En “Niemand wil toch een fiets van 30 kilogram kopen die maar 25 kilometer per uur gaat met een slechte pedaal-assistentie waarmee elke heuvel al onmogelijk is”? Iemand anders zegt: “Het is te zwaar om de fiets ook daadwerkelijk 25 kilometer per uur te laten rijden: in de praktijk redt hij die 25 kilometer per uur niet eens. Dit is belachelijk!”
Eerdere problemen
Eerder waren er ook al problemen met de fietsen, die toen ze wat nieuwer in Nederland waren tijdelijk dom moesten blijven. De fiets was niet te vinden in de app en gaf daarom een foutmelding bij koppelen: ‘Bike not registered: code 400’ stond er dan in beeld. Heb je dit euvel alsnog, dan ben je genoodzaakt om de klantenservice te bellen, die dan belooft dat de fiets na 48 uur wel koppelbaar is (nadat je eerst diverse codes hebt doorgegeven). Je kunt er wel meer gaan fietsen maar je kunt niet nagvigeren, reparaties registreren en andere zaken bijhouden. Ook kon je eerst dan ook niet de optie om 45 kilometer per uur te rijden inschakelen, maar goed: dat kan nu blijkbaar überhaupt niet meer.
Super73 komt uit Californië en is -niet geheel verrassend- geïnspireerd door de oldschool motorfietsen uit de jaren ’70. Sinds 2016 brengt het e-bikes op de markt met dikke banden van 20 inch en een low-rider-achtige zit. De motor van de gemiddelde Super73 is begrensd op 250 Watt, maar heeft een peak output van 1350 Watt. De Fietsbond is daar niet over te spreken en wilde de fietsen zelfs verbieden omdat ze harder dan 25 kilometer per uur kunnen. Nu lijkt de bond zijn zin te krijgen.
Reactie Super73
Inmiddels is het bedrijf zelf ook met een reactie naar buiten getreden. Het schrijft dat het hierin fout zit en dat het de boel wil terugdraaien. Dit is echter nog niet op alle fietsen voor elkaar.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over e-bike
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Gadgets16.07.2024
Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024