Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland. De bril is vooral gemaakt voor ontwikkelaars die augmented reality-filters creëren. Het is dus niet een commercieel beschikbare bril waar je straks allerlei mensen mee op straat ziet: daar is de bril ook wat te duur voor.
De bril wordt niet gekocht als losse gadget, maar als een abonnement van 110 euro per maand waarmee je als het ware toegang koopt tot de camerabril. De naam Spectacles is wat ons betreft dan ook wat onduidelijk: het bedrijf heeft vaker een camerabril uitgebracht genaamd Spectacles en die was wel voor het grote publiek. Plus, waarom kiest het toch niet voor de naam Snaptacles, dat is toch veel logischer?
De naamsverwarring daargelaten, is het dus ergens een beetje een teleurstelling dat niet iedereen er zomaar toegang toe heeft, die nieuwe bril. Tegelijkertijd bouwt deze bril waarschijnlijk wel op naar iets dat veel beter is: een betere Spectacles voor de hele wereld. En, er is ook een quick win: door ontwikkelaars meer mogelijkheden te geven om goede augmented reality-ervaringen te maken, zul je dat op Snapchat waarschijnlijk wel snel terugzien in de vorm van toffe lenzen.
Het is alleen de vraag of veel ontwikkelaars dat gaan doen: de bril is niet alleen vrij prijzig met 110 euro per maand (hoewel je die natuurlijk als bedrijfskosten kunt wegschrijven): je moet het wel minimaal een jaar afnemen. Uiteindelijk heb je dus 1320 euro betaald en mag je de bril niet eens houden. Tegelijkertijd heb je er niet alleen een bril mee: ook belooft Snapchat toegang tot het Spectacles-team. Maar hoe veel toegang, dat is niet duidelijk.
Een van de ontwikkelaars die de bril heeft gebruikt zegt: “Het lichtgewicht, compacte ontwerp van de Spectacles maakt ze comfortabel om langdurig te dragen, in tegenstelling tot omvangrijkere AR/XR-apparaten op de markt. Bovendien zorgt de mogelijkheid om dezelfde AR-content met meerdere mensen tegelijk te delen voor spannende, gemeenschappelijke ervaringen. Met Lens Studio kunnen we volledig gebruik maken van geavanceerde functies zoals nauwkeurige handtracking, AI-gestuurde interacties en verbluffende visuele effecten waarmee we verhalen kunnen maken op een manier die naadloos en ongelooflijk meeslepend aanvoelt.”
Snapchat belooft met de bril wel een precieze tracking, kristalheldere graphics en de mogelijkheid om binnen seconden te zien hoe je AR-lenzen eruit zien op de bril. Maar ja, dat is vooralsnog dus wel op een bril die verder niet door Snappers wordt gebruikt, dus dat maak je dan waarschijnlijk vooral voor de toekomst. Wanneer er eventueel Spectacles worden gemaakt die wel voor het grote publiek zijn, dat is onbekend.