De populariteit van e-steps (of e-scooter zoals Sharp hem beschrijft) is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit ondanks de moeizame manier waarop wij in Nederland omgaan met het goedkeuren van het gebruik.
Officieel zijn alleen e-steps waarbij een stepbeweging moet worden gemaakt nu toegestaan. Het is eigenlijk de wereld op zijn kop want ervaring leert dat die step beweging eerder gevaarlijker is dan wanneer je je concentreert op de omgeving terwijl je op een e-step staat.
Een ander punt is dat juist een e-step een perfecte oplossing is voor het last-mile probleem. Misschien niet voor iedereen even vanzelfsprekend, maar het gaat over het gebruik van transport na het gebruik van het primaire vervoersmiddel (auto, bus of trein). Specifiek voor een afstand die net te lang is om te wandelen of omdat stadscentra zijn afgesloten van verkeer. Ook dan kan een e-step heel handig zijn.
E-steps zijn daarbij energiebesparend en zijn een ideale vervanger voor een elektrische scooter of de niet altijd handige opvouwbare fiets. Hij is daarbij voordeliger dan het openbaar vervoer en is makkelijk in het dagelijks gebruik. Ze zijn er inmiddels in vele soorten en maten en als consument is het niet eenvoudig kiezen. Het gaat te ver om ze ook allemaal te ervaren. Sharp, misschien niet het eerste merk dat je direct weet te verbinden met een e-step komt naar de markt met twee opvallende nieuwe modellen en wil hiermee inspelen op wereldwijde e-mobiliteitstrend.
Het technologie en elektronicabedrijf heeft afgelopen zomer de KS1 AEUB en de KS2 AEUB geïntroduceerd. Beide e-steps ogen niet alleen goed dankzij het minimalistische en strakke ontwerp, ze zijn ook robuust. En dat is bij het gebruik direct merkbaar. Met een gewicht van respectievelijk iets meer dan 14,5 kg en 18,8 kg zijn ze hierdoor ook nog eens makkelijk te vervoeren.
De verschillen tussen beide e-steps zijn minimaal maar wel relevant. Beide hebben een USB oplaadpoort en een maximum draagvermogen van 120 kg. De echte verschillen zitten in de wielen en de accu. De KS1 heeft 8.5 inch honingraatbanden tegenover 10 inch pneumatische banden op de KS2. En dan maakt nogal wat uit want deze banden zorgen een veel betere stabiliteit van de Sharp.
De batterij in de KS1 is 36V met 6,6Ah, de KS2 heeft een batterij van 36V 10,4Ah. En dat verschil heeft alles te maken met het rijbereik van respectievelijk 25 km en 35 km op een volle accu. Dat moeten we wel nuanceren want natuurlijk speelt het gewicht van de gebruiker ook mee. Meer gewicht betekent meer vermogen.
Het belangrijkste veiligheidsconcept van de KS1 en KS2 is de dubbele achterwielophanging, die zorgt dat deze e-step uiterst stabiel aanvoelt, ook als het wegdek even minder vlak is. Daarbij spelen bij de KS2 zeker de grotere wielen een belangrijke rol. Standaard zijn de dubbele remmen met zowel een achterste mechanische schijfrem als een extra elektrische rem die de veiligheid van de e-step aanzienlijk verbetert.
De IPX4-certificering garandeert dat je dat de KS1 en KS2 ook bij regen kunt blijven gebruiken en je zonder schade door kleine plassen kunt rijden. Bij gladheid of andere winterse omstandigheden kun je hem beter niet gebruiken. En hoewel het een taboe is in Nederland zouden wij toch iedereen aanraden een helm te dragen. Gewoon voor je eigen veiligheid.
E-steps worden geleverd in een grote kartonnen verpakking, wees daarop voorbereid. Het ‘unboxen’ stelt niet zoveel voor. De KS2 zit veilig verpakt en heeft de stang van het stuur ingeklapt. Het stuur zelf zit er los aan vast. Wees daar wel voorzichtig mee want anders beschadigen de kabels. Deze kun je het beste eerst even omlaag duwen in de stand en daarna het stuur in de stang plaatsen.
Wat rest zijn twee schroeven die je met de meegeleverde inbussleutel vast zet. Verder zit in de verpakking een handleiding (lezen we die nog?) en een lader. En eigenlijk hoef hem nu alleen maar aan te zetten en is je Sharp KS2 klaar voor gebruik.
Wat betreft design is een e-step best een uitdaging. Voor Sharp lijkt dat echter niet echt een onderwerp te zijn. De KS2 heeft in ieder geval een opvallend design. Hij oogt robuust en stijlvol. Alles lijkt bij deze e-step in de juiste verhouding te zijn. De stuurhoogte, altijd een onderwerp, lijkt op de ideale hoogte zijn want de Sharp KS2 stuurt bijzonder gemakkelijk. De matzwarte kleur met de rode accenten geeft hem ook nog eens een cool uiterlijk.
Het is een beetje duaal want rijden met een e-step heeft niets te maken met steppen al wil de overheid (op dit momente) e-steps pas goedkeuren als je een ‘step beweging’ moet maken. Complete kolder en verzonnen door mensen die nog nooit op een e-step hebben gestaan. Zouden ze dat wel hebben gedaan, en dan zeker op deze KS2, dan zouden ze er zeker anders over denken.
De KS2 is een beetje als ‘plug & play’ want zodra de e-step in elkaar is gezet kun je gelijk op weg. Hij manoeuvreert ongekend gemakkelijk. Dit komt met name door de stuurhoogte, het lage gewicht en de grotere wielen. Het voelt allemaal vertrouwd aan. De remmen werken veilig en efficient. Het beste is om gelijk even een flink rondje te rijden om aan het het gebruik te wennen. Daarna is de KS2 meer da waarschijnlijk gelijk je beste vriend.
De noodzaak om een smartphonehouder aan te schaffen is een must! Dat maakt het rijden een stuk veiliger en is daarnaast gewoon handig. Op een e-step gaan staan met een smartphone in je hand is gewoon not-done!
Het in en uit klappen gaat eigenlijk vanzelf. Hoewel de KS2 nou ook weer niet superzwaar is moet je nog steeds wel bijna 19 kg optillen en in de auto leggen. Met een hoge achterbak zoals bij traditionele sedan uitvoeringen kan dit wel wat ongemak geven. Met een SUV of stationwagon en een gladde laadvloer is het geen enkel probleem. Ook hebben wij de KS2 met succes geprobeerd mee te nemen op een geavanceerde Thule fietsendrager. Dat ging dus eveneens zonder problemen al vraagt het enige creativiteit.
Sharp heeft een eigen Life app die het mogelijk mogelijk maakt om naast deze e-step ook andere Sharp-consumentenproducten te bedienen. De meest nuttige functies zijn de huidige status van het batterijniveau en de mogelijkheid jouw KS2 op afstand te vergrendelen en ontgrendelen. Verder houdt de app je ritten bij en kun je je koplamp- en deklichtinstellingen aanpassen, dit naast de gekozen versnelling.
Verder heeft de app ook een snelheidsmeter. Opmerkelijk is dat de je houder voor je smartphone apart moet aanschaffen. Deze had mede gezien het nuttige gebruik van de app, standaard moeten worden meegeleverd. #aanrader
Deze nieuwe e-steps van Sharp zorgen voor een groenere ecologische voetafdruk. Dit komt met name doordat bij het productieproces geen CO2-uitstoot of andere verontreinigende stoffen te produceren. Verder zijn e-steps muisstil en voorkomen zij extra geluidsoverlast. Omdat de KS-modellen bestaan uit slechts een beperkt aantal onderdelen en gemakkelijk kunnen worden gedemonteerd, zijn ze tevens duurzaam en betaalbaar om te onderhouden.
De e-steps zijn in Nederland online en in de winkel verkrijgbaar. De advies verkoopprijzen in Nederland zijn 499 euro voor de KS1 en 629 euro voor de zwaarder uitgevoerde KS2. Deze laatste heeft niet alleen gezien het bereik maar zeker ook van vanwege de grotere wielen, absoluut onze voorkeur. Beide e-steps zijn verkrijgbaar bij lokale retailers en online bij bol.com. Meer informatie is te vinden op www.sharpconsumer.nl.
Sharp kiest ervoor om de KS2 als een e-scooter te omschrijven. Dat blijft verwarrend omdat een die omschrijving ook past bij een conventionele scooter die wordt aangedreven door een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor. Een e-step heeft doorgaans twee kleine wielen, een platform om op te staan en een stuur met handgrepen voor balans en besturing.
Een e-scooter is een traditionele scooter met een zadel en geschikt voor langere ritten. Een e-step is meer gestroomlijnd en ontworpen voor kortere afstanden en heeft meer wendbaarheid en tevens een typisch last-mile product.