De Nederlandse politie heeft tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer duidelijk gemaakt dat ze niet in zijn voor nog strengere regels voor het vliegen met drones op recreatieve basis. Die regelgeving is sinds 2015 al zes keer veranderd en het is daarmee al verwarrend genoeg, zo zegt de politie.
Niet alleen is het voor recreatieve vliegers niet bij te houden, het maakt de handhaving ook een stuk lastiger. Het is ook niet handig om de regelgeving te blijven veranderen terwijl er een Europese regelgeving (EASA) aan zit te komen die dan vermoedelijk toch net weer anders is. Dan krijg je jojobeleid en daar heeft niemand wat aan.
Het grootste probleem is nog steeds dat veel particulieren met een drone niet op de hoogte zijn van welke regels dan ook, zo zegt Dronewatch. De luchtvaartpolitie merkt op dat er regelmatig meldingen binnenkomen van dronevliegers die in een no-fly zone rondom een luchthaven aan de gang gaan met hun drone. Dat zou niet moeten kunnen, maar blijkbaar zijn de regels niet duidelijk of bekend genoeg om dit te voorkomen. Een andere mogelijkheid is dat er ook mensen met een drone zijn die geen moer geven om de regels en het risico van inbeslagname en boetes gewoon nemen omdat de handhaving onder de maat is.
Hoe dan ook, het blijft wel raar dat amateurs beduidend verder en hoger mogen vliegen met hun drones dan professionals die dure certificaten moeten halen om te mogen vliegen met hun drones. Die minidrone-piloten mogen slechts 50 meter hoog en 100 meter ver, maar Dirk McDroney met z’n DJI Mavic mag 120 meter hoog en heeft geen enkele afstandsbeperking.
Die regels voor amateurs zijn redelijk consistent met de aankomende Europese regels, maar voor professionals is het allemaal veel lastiger. Geen toeval dus dat veel dronepartijen uit Nederland ofwel uitwijken naar het buitenland, of domweg failliet gaan. De kritiek van de sector is dat het ministerie van Economische Zaken te veel afwezig is bij het verbeteren van het beleid.
Al die kritiek gaat er hopelijk voor zorgen dat de Regeling Modelvliegen, waar drones onder vallen, voorlopig niet verder aangepast gaat worden, in elk geval totdat de EASA-regels algemeen aangenomen worden en als startpunt kunnen dienen voor nieuwe regels.
[Afbeeldingen © jag_cz – Adobe Stock]