Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Vespa staat synoniem voor de scooter, Italië, design en klasse. Het is een iconisch merk. In marketing termen zeggen we ook wel dat de merknaam Vespa een soortnaam is geworden voor de scooter. Vespa is een begrip en het merk verkoopt zich als het ware vanzelf. Het kon dan ook niet uitblijven dat het Italiaanse merk ook elektrisch gaat. Dat doen ze met de Vespa Elettrica. Mijn ervaring is dat hij snel en ongelofelijk stil is. Afgelopen week reed ik op de Vespa Elettrica 45 kilometer per uur (met helm).
Veranderende mobiliteit
De Vespa is overigens ook verkrijgbaar in een 25 kilometer per uur variant. Sinds april moet je echter ook als snorfietser (25 kilometer per uur) op de rijbaan rijden (dus niet op het fietspad) en is het dragen van een helm verplicht. Deze regelgeving zou de verkeersveiligheid in de stad moeten bevorderen.
Het is de vraag of de scooter hier alleen de rekening voor moet betalen. De populaire e-bikes en Pedelec’s zijn hier naar mijn mening ook debet aan. Onze vorm van mobiliteit is in een snel tempo aan het veranderen. Naast de e-bike, scooter, pedelec is het ook nog maar een kwestie van tijd voordat we massaal gebruik maken van de elektrische step of hoverboard.
De nieuwe e-Vespa
De Vespa Elettrica heeft een continu vermogen van 3.5 kW en piekvermogen van 4kW. De scooter heeft 3 standen te weten ECO, power & Reverse. En ja hij kan ook achteruit rijden. Hij is binnen 4 uur volledig opgeladen via een normaal stopcontact of een openbare laadpaal. En beschikt over een bereik van 100 kilometer, een cijfer dat zowel in de stad als daarbuiten stabiel blijft dankzij de moderne lithium-ionaccu van de scooter en een efficiënt systeem voor energierecuperatie dat de accu tijdens het remmen opnieuw bijlaadt.
Hij heeft zoals gezegd een behoorlijke power en je bent daardoor vrij snel weg bij het stoplicht. Ook zit je zo aan de maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Dankij de elektromotor laat je elke traditionele 50 cc-scooter achter je. Hij heeft verder een fraai ontworpen en duidelijk dashboard en ook de ruimte onder het zadel is groot genoeg voor een helm en wat overige spullen.
Geen benzinekosten
Je zou het bijna vergeten maar je hoeft dus nooit meer te tanken. Hij is schoon, snel en je hebt geen benzinekosten meer. En ja het is langs alle kanten een echte Vespa. Het straalt zoveel kwaliteit en design uit zoals we natuurlijk van dit mooie Italiaanse merk gewend zijn.
De Vespa Elettrica is al te koop bij de officiële Vespa-dealers waar je uiteraard zelf ook een uitgebreide proefrit kunt maken. De Vespa Elettrica kost in Nederland € 6.629. Via een eenvoudig financieringsaanbod is hij echter al te rijden voor € 99 per maand.
Fotocredits: Tycho’s Eye Photography.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024