Meta verwacht in 2025 2 miljoen slimme Ray-Bans te hebben verkocht, maar het wil meer. Het bereidt zich voor om 10 miljoen van deze met camera’s uitgeruste brillen te maken.
Het is opvallend hoe populair de Ray-Ban-brillen zijn. Ruim tien jaar geleden vonden mensen de Google Glass met zijn camera’s maar intens, maar tegenwoordig zijn er duidelijk dingen veranderd. We zijn meer gewend aan die social media-manier van leven en de Ray-Ban heeft bovendien een design dat niet zo opvalt als camerabril.
Meta zou 1 miljoen stuks hebben verkocht in 2024, met het doel om op 2 miljoen uit te komen in 2025. Het liefst meer natuurlijk, maar het heeft ook te maken met de publieke opinie als het gaat om slimme brillen. Niet iedereen is even overtuigd. Sommige mensen vinden de bril net als Google Glass iets te veel wegnemen van hun privacy, maar het gros is er tegenwoordig wel aan gewend om af en toe in de video’s van anderen te fungeren, zij het in de achtergrond.
Meta hoopt dan ook totaal 2 miljoen stuks van zijn bril te verkopen in 2025. Echter zouden er sinds het debuut in 2023 ook al 2 miljoen brillen zijn verkocht. Het is dus mogelijk dat het op 5 miljoen stuks uitkomt. Uiteindelijk schijnt het zelfs de bedoeling te zijn om op 10 miljoen stuks uit te komen.
Niet in totaal. Het wil vanaf 2026 jaarlijks 10 miljoen van deze brillen verkopen. Het doet dat in samenwerking met een van de grootste brillenmaker ter wereld: EssilorLuxottica. Maar, tegelijkertijd zijn er verhalen over Oakley: Meta zou daarmee willen samenwerken voor de nieuwe slimme bril. Toch lijkt Luxottica overtuigd dat het 10 miljoen stuks van de Ray-Ban-bril zal verkopen per jaar. Dat is echter niet helemaal gek: met Ray-Ban heeft Meta nog een samenwerking lopen tot en met 2030.
Binnenkort zou er AI worden toegevoegd aan de brillen van Meta en Ray-Ban. Misschien zelfs met een abonnement, wat de situatie toch wel beduidend anders zou maken. Het publiek lijkt namelijk al niet enorm enthousiast te reageren op AI, dus of de mogelijkheden het waard zijn om een abonnement voor te nemen is afwachten, maar op dit moment niet direct even waarschijnlijk. Toch is Zuckerberg, de baas van Meta, ervan overtuigd dat de bril misschien wel veel functies van de smartphone zal overnemen. Dat zal nog meer tijd in beslag nemen dan het wennen aan AI, maar als de verkopen inderdaad niet tegenvallen: wie weet?