Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Zoals zoveel producten en diensten lag de markt voor slimme horloges in 2020 een groot deel van het jaar op zijn gat door de corona pandemie. In 2021 is een flinke inhaalslag gemaakt, zo hebben de marktanalisten van Counterpoint becijferd, zonder overigens harde getallen te noemen. Het afgelopen jaar werden bijna een kwart meer smartwatches verscheept. Alleen al in het vierde kwartaal van 2021 gingen wereldwijd meer dan 40 miljoen slimme horloges over de toonbanken. Een record en bijna 15 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van dat jaar.
Apple, Samsung en Huawei
Kijkend naar de marktaandelen van valt op dat ook bij de slimme horloges Apple (30,1%) en Samsung (10,2%) de twee marktleiders zijn. Vreemd is dat niet, aangezien veel mensen nu eenmaal kiezen voor een smartwatch van hetzelfde merk als hun smartphone.
Opvallend is wel dat in dit lijstje Huawei, als smartphone leverancier vrijwel volledig weggevaagd, nog in de top 3 staat met een marktaandeel van 7,7 procent. Blijkbaar vinden smartwatch gebruikers het gemis van Google-diensten voor hun slimme horloge niet echt een probleem.
Op de vierde en vijfde plek staan twee relatief onbekende merken; het Chinese imoo (5,2%) en Amazfit (5,1%). Zij worden gevolgd door Garmin (4,6%), Fitbit (3,8%), Xiaomi (3,6%) en Noise (2,6%).
Groei dankzij goedkopere slimme horloges
Vergeleken met 2020 hebben twee van drie marktleiders – Apple en Huawei – allemaal marktaandeel moeten inleveren. Huawei had daar met 3 procent het meeste last van. Dat zal deels toch ook te maken hebben met de teloorgang van de smartphones van het Chinese merk. Apple verloor net geen 3 procent van haar marktaandeel. De nummer 2, Samsung, kreeg er 2,3 procent marktaandeel bij.
De analisten van Counterpoint stellen dat het leeuwendeel van de groei te danken is aan het succes van goedkope smartwatches, met een prijskaartje onder de 100 dollar. Het effect daarvan was ook te zien in India, waar het aantal verkochte smartwatches in een jaar tijd verviervoudigde.
Verder lezen over Smartwatch
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Gadgets23.09.2024
Huawei lanceert de Watch GT 5 serie en meer in Barcelona
Gadgets27.08.2024
Garmin fēnix 8-serie: nieuwe generatie multisport smartwatches
met AMOLED-scherm of een scherm op zonne-energieGadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile10.07.2024
Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6
Gadgets01.06.2024
Huawei Watch Fit 3: elegante smartwatch met prima prestaties
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Gadgets17.04.2024