Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als je op vakantie gaat in Griekenland, Frankrijk of Californië dan is de kans aanzienlijk groot dat je ze tegenkomt: elektrische stepjes. Athene en Parijs staan vol met deze zeer handige vervoermiddelen waarmee je je snel door de stad kunt verplaatsen.
“Stepjes”
Het zijn eigenlijk niet helemaal stepjes: je hoeft niet bang te zijn dat je linkerbeen ineens vijf keer zo gespierd wordt dan je rechterbeen. Steppen hoeft niet. Je gaat op de step staan en via je stuur kun je het apparaatje laten voortbewegen. Je hoeft er alleen maar een app voor te installeren en te betalen (vaak per minuut) om zo toegang te krijgen.
Deze e-wheels ook in Amsterdam of Rotterdam? Helaas, dat gaat voorlopig niet gebeuren. In Nederland is het gebruik van e-wheels verboden. Jammer, want de kleine stepjes nemen aanzienlijk minder ruimte in dan auto’s. Bovendien zijn ze aanzienlijk minder slecht voor het milieu. Waar een auto bijna de hele dag geparkeerd niets staat te doen, worden de stepjes constant door iemand anders gebruikt. Fileprobleem opgelost. Het is wel duidelijk waarom de stepjes zo populair zijn in andere landen, maar waarom dan toch niet in Nederland?
Nederland heeft verregaande regels
Helaas, wij hebben te maken met verregaande regels als het gaat om mobiliteit. Om dezelfde reden als dat een hoverboard niet mag op het fietspad, mogen andere kleine elektrische voertuigen niet de Nederlandse weg op. Wie je ervoor moet aankijken om dat toch voor elkaar te krijgen, dat is de Rijksdienst voor Wegverkeer.
Daar gaat echter wel eerst een technische keuring aan toe, waarna het Ministerie van Infrastructuur en Milieu moet bekijken of het voertuig wel echt veilig is in het verkeer. En voor dat allemaal zo ver is, moeten producenten van de stepjes ook nog een ellenlange vragenlijst invullen waar de overheid bijna altijd ‘nee’ op zegt, waardoor die hele technische keuring meestal niet eens plaatsvindt.
Toch wordt er gedacht dat de elektrische step wel wat eerder op de weg mag dan bijvoorbeeld een monowheel of hoverboard. Simpelweg is dat omdat deze makkelijker te besturen zijn. Hopelijk gaat dat ook gebeuren, want ons enorm vlakke land met goede kwaliteit wegen en fietspaden leent zich natuurlijk juist heel goed voor elektrisch soloreizen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Gadget
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Gadgets31.10.2024
Maak van jezelf een soort Iron Man met dit hardlooplampje
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Gadgets20.10.2024
Deze Buzz Lightyear is zo realistisch dat je geen films meer nodig hebt
Gadgets12.10.2024