Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Als je ‘in the middle of somewhere’ in Nederland woont kom je ze sowieso niet tegen en herken je ze misschien niet eens. Maar ook als je in een van onze grote steden woont zie je ze niet. Ga je de grens over naar Antwerpen of Parijs, dan kom je ze overal tegen. Vlieg je vaak over de wereld, dan struikel je er letterlijk over. Ze hebben zelfs eigen parkeerplaatsen op de openbare weg. We hebben het over elektrische steps. In Nederland nog steeds hardnekkig verboden.
Je kunt de overheid niet verwijten dat ze groen denken ook al staat ons land vol met windmolens – en die komen er nog volop bij. Het beleid rond elektrische auto’s is na wat uitglijders (te hoge subsidies in de eerste jaren) omgeslagen. Over een paar jaar betaal je weer net zoveel belasting (lees bijtelling) als voor een auto op fossiele brandstof. De EU heeft inmiddels snode plannen rond afschaffing van de BTW op elektrische auto’s. Nederland zal als eerste hier wel onderuit proberen te komen, dat is koffiedik kijken maar niets wijst op een andere gedachte.
Door Covid-19 verandert er veel, heel veel, en ook de wijze van transport zou zo maar eens volledig kunnen worden gereset. In veel landen is groen denken en handelen een gemeengoed aan het worden. In ons land zien we echter al jaren een trend door de aanschaf van e-bikes, Amsterdam uitgezonderd. De komst van de e-bike heeft gezorgd voor een explosie in aanschaf van deze fietsen. Tegenwoordig overstijgen de verkochte aantallen ruimschoots de traditionele fiets. Met elektrische auto’s gaat dat nog even duren. Alleen in Noorwegen zijn ze op het punt dat hier de elektrische voertuigen het winnen op aantal.
Last Mile vervoersmiddelen
Met de toename van elektrische auto’s en veranderingen in het publieke transport worden ook oplossingen voor ’the last mile’ vervoersmiddelen belangrijker. Het is het grotere plaatje waar elektrische fietsen, scooters, steps en zelf boards in passen. Een moderne samenleving, energiebewust en vooral deelbaar. We zijn nog heel ver weg van een deeleconomie waarin bezit niet langer de norm is. Een auto kun je delen, net als je caravan, je boot, je scooter en soms ook je fiets.
De elektrische step is wat dat betreft een game changers. Het deelbare transportmiddel vind je in veel grote steden op iedere hoek van de straat. Maar niet in Nederland. Zij die niet worden geacht na te denken hebben nu een escape, we hebben wel andere problemen om over na te denken op dit moment als over elektrische steps. En dat is ’the bull’ – midden in de roos, de elektrische step is een oplossing, een aanvulling, een extra transportmiddel, schoon, handig en veilig en vooral geen probleem.
De impact van tweewielers op de afname van olie
Er zijn ook hogere machten. Oliemaatschappijen klagen dat over de teruglopende afname van olievaten. Zij geven aan te worden getroffen door elektrische transportmiddelen en hun toenemende populariteit in de wereld van vandaag. Een recente studie van BloombergNEF toont aan dat elektrische voertuigen ongeveer een miljoen vaten olieverbruik van de wereld wegnemen wat neerkomt op 1 procent van het dagelijks verbruik.
Vreemd genoeg komt deze lichte afname voornamelijk tot stand door twee- en driewielige voertuigen op elektrische batterijen en dus niet door welke andere vorm van duurzaam vervoer dan ook. Het zijn de elektrische fietsen, trikes en scooters die het wereldwijde olieverbruik op grote schaal lijken te verstoren. In 2020 is nu al deze transportcategorie verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van het vermeden olieverbruik. Omgekeerd zorgen deze vervoersmiddelen ook voor meer bewustzijn voor een schonere wereld.
Nederland zou een voorbeeld moeten zijn
Helaas is bij ons dat bewustzijn bij de overheid nog niet aanwezig. Laten we vooral niet betitelen op nieuwe en schone transportmiddelen. Zeker niet als ze iets toevoegen en een extra oplossing zijn voor onze logistiek in ons land. Iedere vorm draagt hieraan bij en ook de elektrische step is een oplossing. Wel rijden op speedbikes die 45 km/uur gaan, maar een elektrische step verbieden is niet langer te verdedigen. Juist nu we een reset krijgen van onze economie. In onze manier van leven past vandaag niet langer het hardnekkig weigeren van vooruitgang en inzet van innovatie. Zeker in transport en logistiek. Nederland zou een voorbeeld moeten zijn.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024