We gaan terug naar december 2016. Op de luchthaven zie ik de eerste mensen lopen met witte kleine oortjes in. De eerste Airpods van Apple maken hun intrede. Behoorlijk verguisd in de media want “die dingen ga je natuurlijk verliezen” (tuurlijk gebeurt dat weleens), maar het is een nieuwe uitvinding van Apple en dus zeer waarschijnlijk weer een succes.
Dat betekent: de kwaliteit is altijd goed, de styling geweldig, ze zijn trendy, je valt er mee op en ‘Apple addicts’ willen ze sowieso hebben. Natuurlijk gaat het onderweg ook bij Apple weleens mis maar ergens zegt een stem “dit gaat een hit worden”. Long story short, dat ging al vrij snel, het aantal witte oortjes groeit gestaag, vooral in vliegtuigen, wat toch een prima graadmeter is voor alles wat geluid maakt en te koppelen is met je smartphone.
Het kan daarna niet uitblijven. Natuurlijk komen er goedkope copycats, ook dat zijn ze inmiddels wel gewend bij Apple. En uiteraard reageert de concurrentie. Iedere smartphone-fabrikant heeft inmiddels vergelijkbare oortjes. Soms ook wit maar vaak met een prachtig design en dito kleuren. Apple gaat verder en lanceert in maart 2019 een volgende generatie Airpods met Noise Cancellation. Natuurlijk niet gratis verkrijgbaar bij een nieuwe iPhone maar wederom als los product te koop. En yes, ze zijn weer duurder. Maakt het uit? Nope, want ze zijn een half jaar lang niet aan te slepen en vrijwel altijd uitverkocht.
Inmiddels heeft Apple al laten lekken dat er een derde generatie aan zit te komen. Blogs gillen dat het dit jaar al gaat gebeuren maar Chinese insiders, die schijnen altijd weer nét iets meer te weten, roepen dat de derde generatie Apple Airpods pas in 2021 op de markt komt. De Apple insiders zelf zeggen: niet te koop voor 2022. Duidelijk is dat als we zover vooruit moeten kijken naar iets, het wel populair móét zijn. Witte oortjes made by Apple.
Maar waar hebben we het over? Zijn de witte oortjes echt zo populair? Hoe zit het met de concurrentie en hoe zit het met het verliezen van die dingen? Daar kunnen we allemaal heel kort over zijn. Het antwoord op de laatste vraag is “ja, vaak”: alle onderzoeken geven aan dat we ze nogal eens kwijtraken. In NYC schijnt 2 procent van alle gevonden voorwerpen in de metro de Apple Airpods te zijn. Ook bij KLM en collega’s zullen er heel wat witte doosjes achter blijven in de stoelvakjes.
De concurrentie probeert uit alle macht look-a-likes aan de man te brengen. Bij Android-toestellen worden ze nogal eens gratis weggeven; een klassieke fout. Want als je iets kopieert, doe het dan goed en maak het vooral niet gratis. Gratis is goedkoop en kan nooit heel goed zijn. Gratis geef je weg. En als het verliest, jammer dan. En bij Apple, daar kosten ze dik geld.
Apple zou inmiddels 60 procent van de markt van draadloze oortjes in handen hebben. Nummer twee Jabra heeft zo’n 10 procent van de markt in handen. En de rest wordt niet eens genoemd. Grote smartphone-fabrikanten als Samsung, Huawei en OPPO komen niet in de lijstjes voor, net als de merken Sony en Bose. Beiden dominante spelers met echt kwalitatieve koptelefoons maar op dit gebied kunnen ze tegen het zoveelste succesnummer van Apple niet op.
De machtige tech-gigant uit Cupertino strooit zelden met verkoopcijfers. Toch geeft de divisie ‘wearables’ van Apple aan dat de verkopen het laatste kwartaal met maar liefst 22 procent zijn gestegen. Forbes berekende dat Apple in 2019 voor meer dan 10 miljard aan Airpods heeft verkocht. Alleen bedrijven als Tesla en Netflix doen het beter. Zie onderstaande grafiek.
De verwachting is dat de verkopen dit jaar met nog eens 30 procent zullen stijgen. Nu de prijs van de nieuwe Airpods aanzienlijk hoger is zullen we er ook wel wat zuiniger mee om gaan. Naast de geruchten over de derde generatie wordt er inmiddels ook gesproken over een goedkopere AirPods Pro Lite versie zonder Noise Cancellation. Maar ook dat blijft koffiedik kijken.
En twee eerlijke antwoorden. Draag je ze zelf? Yes. Zou je als je ze verliest onmiddellijk nieuwe kopen? Het is weer yes. Omdat ze nu eenmaal super handig, in de categorie life changing zijn. Perfect geluid en nooit meer met een lamme arm telefoneren. Die magie leeft dus gewoon voort.