Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
We schreven het laatst al: het is met alle homogeniteit van smartphones niet altijd even leuk om een nieuw toestel uit te zoeken. Smartphones lijken op elkaar en ook wat we erop doen is al een aantal jaar totaal niet veranderd. Dat is niet alleen het lot van smartphones, het is ook dat van een andere techgadget waar we dagelijks veel uren naar staren. Televisiemakers lijken ook zoekende.
Netflixen
Smartphones en smart-tv’s (domme televisies bestaat eigenlijk niet meer) zijn de laatste tijd enorm naar elkaar toe gegroeid. We doen er voor een gedeelte ook dezelfde dingen op als het gaat om entertainment: op menig smart-tv kun je social media feeds bekijken, naast natuurlijk het kijken van Netflix enzovoort. Niet veel mensen gaan er eens lekker voor zitten om te internetten op hun tv, maar verloren raken in de draaikolk die het YouTube-algoritme heet lukt daarentegen wel heel goed op een smart-tv.
Televisiemakers zien ook dat we al die slimheid van het apparaat eigenlijk vooral inzetten om die ene app met de rode N aan te klikken en te gaan kijken. Het probeert daardoor steeds vaker commerciële boodschappen te verkondigen, zoals je vaak in het homescherm van je toestel kunt zien. Daar wordt reclame gemaakt voor films en series die je helemaal niet hebt, of van streamingdiensten waar je nog helemaal geen abonnement op hebt.
Inhoudelijk lijken smartphones en smart-tv’s dus best wel op elkaar, want op onze telefoon gebruiken we misschien wel meer apps (en doen we veel meer, zoals fotograferen, onze e-mail beantwoorden en online shoppen): uiteindelijk is ook ons gebruik van de smartphone in de laatste jaren niet heel drastisch veranderd. De apps die we vijf jaar geleden gebruikten, gebruiken we nu nog steeds, zonder dat er heel veel nieuwe massa-apps bij zijn gekomen.
Een groot scherm
Echter is het niet alleen de functionaliteit waarin beide zo op elkaar lijken. Beide markten liggen ook ongeveer op dezelfde koers waar het gaat om de technologische ontwikkelingen en het design. Bij smartphones is het leuk om een groot scherm te hebben, maar het moet ook weer geen tablet worden: bij televisies is het leuk om een groot scherm te hebben, maar in onze relatief smalle Nederlandse woningen zitten we ook weer niet te wachten op een té groot scherm.
Hoewel er bij zowel smartphones als televisies wordt geëxperimenteerd met meerdere beeldschermtechnologieën, gaan die ontwikkelingen vrij langzaam. Ze komen in ieder geval niet heel snel bij de consument uit. Om televisies en telefoons toch goed te kunnen onderscheiden, gaan fabrikanten daarom op zoek naar nieuwe manieren om toch op te vallen. Eén van die manieren is om bijzondere designs te maken.
Zo zien we bij smartphones dat steeds meer fabrikanten een telefoon maken met een scherm dat kan vouwen of simpelweg met een scharnier kan worden uitgeklapt. Bij televisies zien we innovaties zoals een verticaal scherm dat vooral is gebrand op social media-gebruik, een transparant scherm dat er weer heel futuristisch uitziet en ja, ook hierin: opvouwbare schermen. Een innovatie die bijvoorbeeld wel al jaren bij consumenten thuis te vinden is, dat zijn de curved varianten. Die vallen op door hun in een bocht gaande scherm, in plaats van een plat scherm.
TV’s en smartphones
Een techniek waar we heel benieuwd naar zijn, dat zijn die transparante televisies. Zo’n zelfde soort uitvinding heeft telefoonmaker Xiaomi ontwikkeld, maar dan specifiek voor de selfiecamera. Het is immers een van de hoofdzaken die we zien in futuristische films: mensen die geen heel apparaat meer in hun handen houden, maar een doorschijnende tegel in de hand hebben waarop alle informatie staat. Hyperfuturistisch, maar het komt waarschijnlijk steeds dichterbij: zowel in televisies als in telefoons.
Het zou een goede, opvallende innovatie kunnen zijn in werelden die beide soms moeite hebben om te blijven vernieuwen. Hoewel beide markten op zoek zijn naar heel andere eindresultaten, is het tof om te zien wie deze wedloop wint: welke echte, transparante schermen gebruiken we straks als eerste?
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024
Justitiepaleis in Brussel is digitaal gerestaureerd met de OnePlus Nord 4
Verder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024