18.03.2025
Gadgets

Google heeft het probleem met Chromecast opgelost

By: Jeroen de Hooge

BlogGadgets

De problemen die vorige week ontstonden op de Chromecast (Gen 2) zijn opgelost. Google heeft eerder deze week een update uitgebracht voor het apparaatje en daar komt nu nog een tip bij voor de mensen die hem hadden gereset. Google adviseerde tegen het terugzetten naar de fabrieksinstellingen, maar sommige mensen waren zo radeloos dat ze dit wel hebben gedaan. Ook voor hen is er nu een oplossing.

Oplossing voor Chromecast

De Chromecast is een handig apparaat voor wie met zijn Android-apparaat series en films, maar ook foto’s en video’s, wil casten naar zijn televisie. Het maakt een domme televisie een stuk slimmer door er internet aan toe te voegen, al maakt het ook een slimme televisie veel toegankelijker voor mensen om met hun telefoon of tablet te streamen. Zo kun je snel die vakantiefoto’s weergeven op je televisie, of die serie die je onderweg in de trein keek verder kijken op het grote scherm.

Maar dan moet die Chromecast het wel doen. Google heeft er inmiddels veel uitgegeven, maar de tweede generatie Chromecasts gaf vorige week problemen. Het was niet meer mogelijk om te casten. Veel mensen waren bezorgd dat Google hun Chromecast helemaal niet meer zou ondersteunen. Het apparaat is inmiddels al vrij oud en Google maakt geen Chromecasts meer: alleen nog de Google TV Streamer. Uiteindelijk blijkt dat er dus wel een fix onderweg was en die wordt nu dan ook uitgerold.

Mensen die het probleem zelf probeerden op te lossen door een reset uit te voeren zijn echter verder van huis. Zij moesten langer wachten op een oplossing, maar die lijkt er nu wel te zijn vanuit Google. Het stelt: dat alles nu normaal zou moeten functioneren. Voor de mensen die een reset hebben uitgevoerd geldt dat er een Google Home-app update is gekomen, namelijk versie 3.30.1.6 voor Android en 3.30.106 voor iOS, die moet regelen dat Chromecasts die zo’n reset hebben gehad weer gewoon gaan functioneren.

What happened?

Vreemd blijft dat Google niet vermeldt wat er precies verkeerd is gegaan. Er zijn mensen die zeggen dat er een bepaald certificaat verliep op 9 maart, maar je zou zeggen dat Google dat wel op het vizier zou moeten hebben. Waarschijnlijk gaan we nooit van Google horen wat er nu precies aan schortte, dus het is voor nu vooral blij zijn dat het probleem is opgelost. Wie nieuwsgierig is kan eventueel de Google Nest Community-pagina in de gaten houden, want daar publiceert Google updates over de situatie.

Share this post