Inmiddels staat in meer dan 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens een zogenoemde slimme speaker. Die van Google (de Home, Home mini en Nest Audio) en Sonos (One en Move) zijn het populairst, maar het aantal mensen dat nu nog denkt over de aanschaf van een slimme speaker toont aan dat de groei er wel zo’n beetje uit lijkt.
Nederland telt bijna 8 miljoen huishoudens. In iets minder dan een kwart (23%) staat inmiddels een slimme speaker. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Smart Home Monitor van onderzoeksbureau Multiscope. De gemiddelde aanschafprijs van een slimme speaker ligt op 325 euro. Met andere woorden, wij hebben de afgelopen jaren samen zo’n 600 miljoen euro uitgegeven aan deze gadgets.
Toch heeft het er alle schijn van dat de markt voor slimme speakers langzaam maar zeker verzadigd raakt. Iedereen die er een wil, heeft er inmiddels wel eentje. Volgens de Smart Home Monitor denkt op dit moment nog 3 procent van de Nederlandse huishoudens er serieus over na om de komende maanden een slimme speaker aan te gaan schaffen. Als zij dat ook allemaal daadwerkelijk doen, dan groeit het marktaandeel van de slimme speakers naar net iets meer dan een kwart (26%) van alle Nederlands huishoudens.
De meest populaire slimme speaker is de Sonos One. Die staat in 6 procent van alle huishoudens, samen met de Sonos Move (1%) bedraagt het marktaandeel van Sonos 7 procent. De Google Home (4%) en Home Mini (3%) hebben samen hetzelfde marktaandeel. Tellen we de Google Nest Audio (1%) erbij, dan winnen de slimme speakers van Google het nipt van Sonos. JBL, met zijn Link, staat met een marktaandeel van 3% op de vierde plek.
De twee topmerken, Google en Sonos, leveren samen overigens bijna twee derde (65%) van de alle slimme speakers in de Nederlandse huishoudens. Van de bijna 225.000 huishoudens die aangeven de aanschaf van een slimme speaker te overwegen heeft bijna een derde een voorkeur voor de speakers van een van deze twee merken; 18 procent zegt de Googel Home te overwegen en 13 procent heeft een voorkeur voor de Sonos One.