Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Inmiddels staat in meer dan 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens een zogenoemde slimme speaker. Die van Google (de Home, Home mini en Nest Audio) en Sonos (One en Move) zijn het populairst, maar het aantal mensen dat nu nog denkt over de aanschaf van een slimme speaker toont aan dat de groei er wel zo’n beetje uit lijkt.
Slimme speaker in bijna een kwart van alle huishoudens
Nederland telt bijna 8 miljoen huishoudens. In iets minder dan een kwart (23%) staat inmiddels een slimme speaker. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Smart Home Monitor van onderzoeksbureau Multiscope. De gemiddelde aanschafprijs van een slimme speaker ligt op 325 euro. Met andere woorden, wij hebben de afgelopen jaren samen zo’n 600 miljoen euro uitgegeven aan deze gadgets.
Toch heeft het er alle schijn van dat de markt voor slimme speakers langzaam maar zeker verzadigd raakt. Iedereen die er een wil, heeft er inmiddels wel eentje. Volgens de Smart Home Monitor denkt op dit moment nog 3 procent van de Nederlandse huishoudens er serieus over na om de komende maanden een slimme speaker aan te gaan schaffen. Als zij dat ook allemaal daadwerkelijk doen, dan groeit het marktaandeel van de slimme speakers naar net iets meer dan een kwart (26%) van alle Nederlands huishoudens.
Sonos en Google on top
De meest populaire slimme speaker is de Sonos One. Die staat in 6 procent van alle huishoudens, samen met de Sonos Move (1%) bedraagt het marktaandeel van Sonos 7 procent. De Google Home (4%) en Home Mini (3%) hebben samen hetzelfde marktaandeel. Tellen we de Google Nest Audio (1%) erbij, dan winnen de slimme speakers van Google het nipt van Sonos. JBL, met zijn Link, staat met een marktaandeel van 3% op de vierde plek.
De twee topmerken, Google en Sonos, leveren samen overigens bijna twee derde (65%) van de alle slimme speakers in de Nederlandse huishoudens. Van de bijna 225.000 huishoudens die aangeven de aanschaf van een slimme speaker te overwegen heeft bijna een derde een voorkeur voor de speakers van een van deze twee merken; 18 procent zegt de Googel Home te overwegen en 13 procent heeft een voorkeur voor de Sonos One.
Verder lezen over Smarthome
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Gadgets08.09.2024
Deze normaal uitziende robotstofzuiger kan over drempels
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Gadgets15.08.2024
Dit is de innovatieve Shark NeverChange luchtreiniger
Gadgets10.07.2024
Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht
Gadgets09.07.2024
De smarthomemarkt in Nederland blijft groeien
Entertainment05.07.2024