05.02.2025
Gadgets

Fatbikes gaan vooralsnog vrijuit: geen helmplicht of minimumleeftijd

By: Laura Jenny

BlogGadgets

De Tweede Kamer heeft het halve jaar 2024 gediscussieerd over fatbikes. Ze zouden vaker voor ernstige ongelukken zorgen waarbij vaak vrij jonge mensen met hersenletsel achterblijven. Minister Madlener kreeg daarop de taak om uit te zoeken wat eraan kan worden gedaan. Het idee was een helmplicht en een minimumleeftijd, maar dat blijkt na onderzoek toch niet te werken.

Madlener geeft op

Minister Madlener geeft het op. De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil geen aparte regels maken voor fatbikes, omdat het een ‘heilloze weg’ zou zijn. Het probleem is onder andere dat fatbikemakers de regels makkelijk kunnen omzeilen. Dat bleek ook wel, want er kwamen inderdaad fabrikanten met een soort fatbikes met dunne banden, toen de maatschappelijke discussie zo oplaaide.

De minister wil liever dat er strenger gehandhaafd wordt op illegaal opgevoerde voertuigen. Dat is iets van de laatste jaren dat er meer boetes worden uitgeschreven. In 2023 werden ruim 600 mensen op de bon geslingerd voor een illegaal opgevoerd voertuig (wat dus ook een gewone e-bike of een brommer kan zijn), terwijl dit er in 2024 al meer dan 4.800 waren.

Ook moeten er meer controles komen op de hardware en software, want je kunt soms heel makkelijk ‘opvoeren’ door iets met de software te doen. Een andere manier om het aan te pakken is geoforcing, waarbij je in een bepaald gebied ondersteuning van de e-bike kunt begrenzen, zodat niemand in dit zone harder kan dan x kilometer per uur.

Minimumleeftijd fatbikes

Meerdere politieke partijen schrikken van Madleners brief. Sommigen noemen de minister weinig creatief, anderen zeggen dat de minister echt terug moet naar de tekentafel. Veel partijen zouden een minimumleeftijd van 14 jaar willen zien en een helmplicht. Volgende week dinsdag is er een debat over fatbikes en daar belooft het er vurig aan toe te gaan.

We schreven eerder al dat er ook positieve kanten zijn aan fatbikes, hoewel ze zeker ook voor problemen zorgen. De minister denkt dat er met extra regels voor fatbikes juist meer e-bikes worden opgevoerd, dus het is de vraag of het ene probleem niet het volgende veroorzaakt. En of de regels dan niet beter voor alle elektrische fietsen kunnen gelden.

Maar ja, kun je het een 13-jarige die anders drie kwartier naar school moet fietsen anno 2025 nog ‘aandoen’ om niet op een e-bike te gaan? Veel mensen zullen zeggen: natuurlijk wel, dat is gezond, maar er zijn ongetwijfeld veel ouders die bang zijn dat ze hun kinderen weer vaker moeten wegbrengen. Afwachten dus wat er dinsdag uit het debat komt, en of politici die kritiek hebben wellicht zelf met een creatieve oplossing kunnen komen.

Share this post