Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Inmiddels is de Nederlandse overheid al vele jaren bezig met een heet hangijzer: elektrische steps en andere elektrische manieren van transport. We zien de steps wel in de winkel liggen en soms zelfs gebruikt worden, maar dat geeft tot nu toe veel problemen. Je riskeert er niet alleen een flinke boete mee door met je estep de straat op te gaan: je hebt ook nog te maken met verzekeringsproblemen mocht dat ongeluk in dat kleine hoekje toch voorkomen.
Elektrische step
In veel landen in Europa mogen de stepjes gewoon en dat brengt veel gemak met zich mee. Je kunt in Antwerpen toch wat sneller van de ene naar de andere locatie rijden en datzelfde geldt voor andere grote steden die aan deelstepjes doen. Het nadeel is dat de stepjes overal en nergens worden neergezet. De overheid vreest waarschijnlijk voor zo’n zelfde beeld en ons land is wat straatjes en ruimte betreft toch wat beperkter.
Dus ja: inmiddels wordt er al jaren gewerkt aan wetgeving rondom de elektrische steps, maar die wordt uiteindelijk pas in 2025 verwacht. Dan mag je eindelijk met je elektrische step rondrijden. Als je er dus een hebt, dan is het heel leuk om hem mee te nemen op vakantie of als je een dagje naar Antwerpen gaat, maar verder kun je hem beter binnen laten staan als je die boete van rond de 400 euro (!) niet wil riskeren, of rechtszaken en andere ellende wanneer je onverzekerd brokken maakt.
Gemeente bepaalt?
Klinkt allemaal duidelijk, maar zelfs als de wetgeving er is en je wel met je elektrische step de weg op mag, dan heb je geen vrij spel als het aan de Tweede Kamer ligt. Meerdere politieke partijen (via Bright) vinden dat gemeenten zelf moeten kunnen bepalen hoe zij omgaan met elektrische stepjes. Onder andere D66, VVD en ChristenUnie zijn partijen die willen kijken of het mogelijk is om deze wetgeving van een lokaal tintje te voorzien, zodat gemeenten wat meer macht hebben bij de invoering van de wetgeving. De ene gemeente is wat ruimer opgezet en heeft minder gevaarlijke verkeerssituaties dan de ander.
Het is de vraag in hoeverre dit ook samenhangt met de deelsteps. Gaat het echt om mensen die hun eigen stepjes gebruiken om van a naar b te reizen, of heeft die toestemming ook veel te maken met de bedrijven die steden volstoppen met deel-apparaten? In Utrecht en meerdere steden is er na een test al gekozen om bijvoorbeeld deelscooters niet meer toe te laten. Veel gemeenten met bijvoorbeeld historische centra zullen hier misschien ook wel voor kiezen omdat de deelstepjes en andere elektrische vehikels het straatbeeld flink vervuilen.
Tweede Kamer
Donderdag vergadert de Tweede Kamer er weer over. En tot slot goed om te weten: waarschijnlijk zijn stepjes die je voor 2025 koopt ook na de invoering van de nieuwe wetgeving niet toegestaan op de openbare weg. De meute voor willen zijn heeft dus in dit geval waarschijnlijk weinig zin, tenzij je veel reist en de estep dus veelvuldig gebruikt in het buitenland, waar het wel mag.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Wetgeving
Nieuws03.10.2024
Waarom goede tattoos steeds duurder worden
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EUCybercrime30.04.2024
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024