Gadgets19.06.2023

E-steps mogen nog steeds niet: ook niet met ondersteuning


Zo lijkt het althans...

In Nederland mag het nog steeds niet, ondanks dat het overal om ons heen wel mag: rijden met een elektrische step. Nu kun je het natuurlijk wel stiekem doen en de politie zal soms heus wel een oogje dicht doen, maar als de politie dat niet doet, dan ben je zo 410 euro lichter. Boetes voor het onrechtmatig gebruiken van elektrische steps komen steeds vaker voor en daarbij gebeuren er ook ongelukken met de elektrische tweewielers. Ze mogen écht nog steeds niet.

Elektrische step

Dit oordeelde ook een rechter in een zaak over een botsing tussen een e-step en een auto. De elektrische step had stepondersteuning en zou technisch gezien mogen, maar omdat deze niet was gekeurd was de e-steprijder in dit geval wel degelijk in overtreding. De auto-eigenaar eiste 1.591 euro nadat een 14-jarige jongen tegen de auto botste. De jongen is schuldig bevonden, want het kwam door hem dat hij een bocht zodanig scherp nam dat hij de auto raakte, maar de vraag is nu wat de jongeman moet gaan betalen, omdat het onduidelijk is of hij nou op een legaal voertuig reed of niet.

Waarschijniljk had hij nu gewild dat hij op een elektrische fiets reed, want de rechter meent dat het voertuig illegaal is. Hij had gekeurd moeten worden voordat hij de openbare weg opging. Nu wordt hij binnenkort alsnog gekeurd om te kijken of de step, die was omgebouwd, aan de wettelijke eisen voldeed.

Gashendel versus trapondersteuning

In Nederland mag je namelijk wel steppen op een step met trapondersteuning, maar alleen als deze wel is gekeurd. Deze jongen kocht het stepje en liet hem via iemand op Marktplaats ombouwen tot een stepje zonder gashendel maar mét trapondersteuning. Dat kostte de jongen 85 euro, maar komt hem nu waarschijnlijk duur te staan. Toch wat lullig, aangezien er vooral veel jongeren gewoon met duimgas rondrijden en deze tiener juist het goede heeft proberen te doen.

Wat er uiteindelijk wordt besloten is spannend en kan invloed hebben op alle stepjes. Het kan betekenen dat ook stepjes met trapondersteuning straks eerst door de keuring heen moeten. Tegelijkertijd is het ook wat vaag op dit moment: moet je hem nou eerst laten keuren of is dat toch niet nodig? En als je hem laat ombouwen..? Hopelijk komen hier binnenkort antwoorden op, zodat we weten waar we aan toe zijn met onze elektrische wondertjes voor die laatste kilometer reizen.

De wetgeving voor lichte elektrische voertuigen had allang af moeten zijn, maar nu zou dat zelfs naar 2025 zijn verschoven: heb je dus ‘alvast’ een e-step gekocht, dan kun je die beter binnen laten staan, of hem meenemen naar België voor een ritje.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit