Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
In Nederland mag het nog steeds niet, ondanks dat het overal om ons heen wel mag: rijden met een elektrische step. Nu kun je het natuurlijk wel stiekem doen en de politie zal soms heus wel een oogje dicht doen, maar als de politie dat niet doet, dan ben je zo 410 euro lichter. Boetes voor het onrechtmatig gebruiken van elektrische steps komen steeds vaker voor en daarbij gebeuren er ook ongelukken met de elektrische tweewielers. Ze mogen écht nog steeds niet.
Elektrische step
Dit oordeelde ook een rechter in een zaak over een botsing tussen een e-step en een auto. De elektrische step had stepondersteuning en zou technisch gezien mogen, maar omdat deze niet was gekeurd was de e-steprijder in dit geval wel degelijk in overtreding. De auto-eigenaar eiste 1.591 euro nadat een 14-jarige jongen tegen de auto botste. De jongen is schuldig bevonden, want het kwam door hem dat hij een bocht zodanig scherp nam dat hij de auto raakte, maar de vraag is nu wat de jongeman moet gaan betalen, omdat het onduidelijk is of hij nou op een legaal voertuig reed of niet.
Waarschijniljk had hij nu gewild dat hij op een elektrische fiets reed, want de rechter meent dat het voertuig illegaal is. Hij had gekeurd moeten worden voordat hij de openbare weg opging. Nu wordt hij binnenkort alsnog gekeurd om te kijken of de step, die was omgebouwd, aan de wettelijke eisen voldeed.
Gashendel versus trapondersteuning
In Nederland mag je namelijk wel steppen op een step met trapondersteuning, maar alleen als deze wel is gekeurd. Deze jongen kocht het stepje en liet hem via iemand op Marktplaats ombouwen tot een stepje zonder gashendel maar mét trapondersteuning. Dat kostte de jongen 85 euro, maar komt hem nu waarschijnlijk duur te staan. Toch wat lullig, aangezien er vooral veel jongeren gewoon met duimgas rondrijden en deze tiener juist het goede heeft proberen te doen.
Wat er uiteindelijk wordt besloten is spannend en kan invloed hebben op alle stepjes. Het kan betekenen dat ook stepjes met trapondersteuning straks eerst door de keuring heen moeten. Tegelijkertijd is het ook wat vaag op dit moment: moet je hem nou eerst laten keuren of is dat toch niet nodig? En als je hem laat ombouwen..? Hopelijk komen hier binnenkort antwoorden op, zodat we weten waar we aan toe zijn met onze elektrische wondertjes voor die laatste kilometer reizen.
De wetgeving voor lichte elektrische voertuigen had allang af moeten zijn, maar nu zou dat zelfs naar 2025 zijn verschoven: heb je dus ‘alvast’ een e-step gekocht, dan kun je die beter binnen laten staan, of hem meenemen naar België voor een ritje.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024