30.12.2024
Gadgets

Deze Nederlandse e-bikemerken zijn dit jaar failliet gegaan

By: Laura Jenny

BlogGadgets

Het was een bijzonder jaar als het gaat om e-bikes. Er was in de politiek veel discussie over fatbikes, ziekenhuizen begonnen zelfs een speciale telling met de hoeveelheid fietsers die bij ernstige oongelukken betrokken raakten en dan waren er ook nog faillissementen. We zijn dit jaar veel Nederlandse e-bikebedrijven kwijtgeraakt, maar sommigen zijn gered. Dit zijn er vijf en hun verhaal.

Cargoroo

Het meest recente faillissement is van Cargoroo, Dat haalt het einde van het jaar niet, nadat het eerder deze week faillissement heeft aangevraagd bij de Amsterdamse rechtbank. Het concept is anders dan we gewend zijn: bij Cargoroo konden mensen bakfietsen voor een korte periode gebruiken. Het werd positief ontvangen: Cargoroo wist 10 miljoen euro op te halen bij investeerders, maar daar ging het bedrijf snel doorheen omdat het snel wilde groeien in Europa. Dat Amsterdam een aanbesteding in Amsterdam won waardoor Cargoroo daar moest verdwijnen, heeft niet geholpen. Juist de hoofdstad was een goede groeiplek geweest.

Dat het bedrijf nu stopt, betekent dat de fietsen vooralsnog verdwijnen uit het straatbeeld. Ze zullen ongetwijfeld op een later moment worden geveild, waardoor ze juist wel eigendom worden van mensen en in het straatbeeld terugkomen, maar vooralsnog zijn ze van de weg gehaald en lijkt het stil. De fietsen waren te vinden in Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen, Antwerpen, Leuven en Berlijn. Sommige steden willen kijken wat ze kunnen doen om de deelfietsen toch weer terug te krijgen.

Amslod

E-bikemerk Amslod is een recenter voorbeeld van een Nederlands merk dat faillissement aanvraagt. De winkels zijn gesloten, de servicepunten zijn dicht, maar de curator hoopt dat mensen die hun fiets hebben weggebracht ter reparatie die volgende maand weer kunnen ophalen, maar verder is het nog even stil. Wel zegt de curator dat er meerdere gegadigden zijn. De reden van het faillissement zijn de ‘lastige marktomstandigheden’: het bedrijf had hiervoor al een reorganisatie gehad, meerdere vestigingen gesloten, maar dat mocht niet baten.

WATT

Het Brabantse WATT Mobility is dit jaar ook failliet verklaard. WATT had het al moeilijk sinds de coronaperiode en vooral dat de supply chain werd verstoord wordt als een van de grote aanleidingen gezien van de problemen. Een van de nieuwste fietsen van het merk was de WATT Dublin, een urban-bike met een retro-look en een aluminium frame.

Huyser

Huyser is een ander Nederlands e-bikebedrijf dat zijn deuren moest sluiten. De elektrische fietsen waren sinds 2017 op de markt en werden op meer dan 200 plekken verkocht. Het maakte elektrische stadsfietsen en een cargobike, maar kwam net als andere bedrijven in de problemen door tegenvallende verkoopcijfers. Ook waren er problemen in de aanlevering van onderdelen en het assembleren dat in Slowakije gebeurde. De Chinese leverancier bleek zijn afspraken niet na te komen.

Stella

We eindigen dit artikel met een positieve noot: er zijn ook goede eindes van faillissementen te melden. Stella leek ten onder te gaan, maar werd gered nadat er meer dan 30 potentiële kopers waren die zich hadden gemeld. Stella is een van de grootste fietsfabrikanten van Nederland en kan nu dus een doorstart maken: er wordt nog gekeken in welke hoedanigheid.

Voor sommige andere merken lijken er ook kopers te zijn die kunnen helpen bij een doorstart. Onder andere Huyser en Amslod kunnen hierdoor in 2025 nog voor een doorstart gaan.

Share this post