De vernieuwde Aibo verkoopt beduidend beter in Japan dan Sony had verwacht: in het eerste kwartaal zijn er meer dan 11.000 van verkocht en dat had het tienvoudige kunnen zijn, als Sony genoeg robothonden klaar had gehad. Volgens het electronica-concern zijn er tien maal zoveel bestellingen geweest dan er geleverd kon worden en dus gaat Sony productie bijsteken, zodat de volgende levering van de robothonden niet via een loterij hoeft te gaan.
Het lijkt misschien opvallend dat het zo hard gaat als je kijkt naar de prijs van de nieuwe Aibo: nadat je omgerekend 1500 euro hebt afgetikt voor de hond moet je daarna nog elke maand een abonnement van 20 euro betalen zodat de hond zijn software-updates krijgt. Dat is dus een forse uitgave, maar je moet ook niet onderschatten hoe populair de originele Aibo al in Japan was en hoe lang mensen daar de robothonden in ‘leven’ hebben weten te houden.
Volgens The Register is het tekort niet alleen reden voor Sony om meer AIBO’s te gaan maken, ze zijn daardoor ook wat drukker geworden met het naar het Westen brengen van de robothonden. Dat zou dus betekenen dat we binnenkort ook aan de slag kunnen met onze eigen Aibo in Europa en de VS.
Daar zit dan wel een voordeel in het langer moeten wachten op onze robothond: we kunnen straks al genieten van al de nieuwe gedragingen die er nog gaan bijkomen omdat de nieuwe Japanse baasjes braaf hun update-abonnement blijven betalen. Die betalen namelijk het werk dat gaat zitten in het programmeren van andere routines in de Aibo, zodat de nieuwe variant van de robothond niet dezelfde klacht gaat opleveren van de nieuwe baasjes: hij doet steeds hetzelfde.
[Afbeeldingen © Sony]