Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vorige maand maakte Apple bekend dat het (eindelijk) klanten ging aansporen en helpen die zelf hun kapotte iPhone scherm of versleten accu willen repareren. Behalve het leveren van onderdelen ging Apple nog een stapje verder. Je kunt – vooralsnog alleen in de VS – bij Apple ook het juiste gereedschap huren. Dat kost 49 dollar per week, maar Apple neemt dan wel de kosten voor verzending (ook retour) op zich. Dat laatste is maar goed ook, want de gereedschapskist – twee om precies te zijn – die Apple meestuurt wegen samen maar liefst 35 kilo!
Gereedschapskoffers van 35 kilo
Uhm, pardon? Hoe dan? 35 kilo aan schroevendraaiers? Welnu, een medewerker van The Verge besloot de Self Service Repair, inclusief de huur van het gereedschap, eens uit te proberen. Daarvoor bestelde hij bij Apple een nieuwe accu voor zijn iPhone Mini, plus het gereedschap dus. Tot zijn verbazing bleek de ‘toolkit’ te bestaan uit twee koffers die samen dus meer dan 35 kilo (79 lbs) wogen.
In de koffers zat overduidelijk iets meer dan alleen wat schroevendraaiers en de bekende ‘plectrums’ en plastic ‘spacers’ die DHZ-monteurs doorgaans gebruiken voor het lossnijden en -wrikken van een smartphone scherm. Nee, het gewicht was voor een deel te danken aan de meegeleverde professionele ‘magnetron’ voor het losweken van de lijmlaag van het iPhone scherm. Apparatuur die je normaal alleen bij professionele reparatiecentra tegenkomt. Daarnaast zitten in de gereedschapskoffers natuurlijk ook de nodige (torx) schroevendraaiers, bitjes, een houder voor de iPhone, antistatische reparatiemat, een handleiding en alles wat je nog meer nodig hebt om je keukentafel om te toveren in een Apple Repair Center.
Hoop gedoe
De Apple Self Service Repair test verliep verder prima. Het scherm werd verwijderd, alle schroefjes losgedraaid, de kabels ontkoppeld en de accu vervangen. Uiteindelijk was de tester echter niet heel erg te spreken over het hele proces.
Na de reparatie bleek namelijk dat de nieuwe accu nog niet door de iPhone herkend werd als een origineel onderdeel – wat het wel was. Daarvoor heeft Apple bedacht dat je na de reparatie online contact moet opnemen met het bedrijf dat de logistiek voor de Self Service Repair regelt zodat zij het geleverde onderdeel kunnen registreren.
Al met al, zo stelt de testpersoon van The Verge, zou hij de volgende keer nog wel twee keer nadenken voordat hij weer kiest voor de DHZ-reparatieservice van Apple. Deels vanwege het slepen met 35 kilo aan gereedschap en deels vanwege het omslachtige registratieproces. De vraag die hij zich dan ook stelt is of Apple het met opzet zo lastig maakt, in de hoop dat iPhone en Mac gebruikers toch maar gewoon naar een officieel Apple Repair Center gaan. Dat zou zo maar kunnen natuurlijk.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024