Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Apple zegt sorry. Het bedrijf joeg vooral zijn creatieve fans tegen zich in het harnas door een reclame te maken waarin allerlei vormen van creativiteit verdwijnen en de iPad Pro pontificaal in beeld komt. Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn reclame wel staan.
iPad Pro-reclame
De iPads zijn deze week aangekondigd en de reclamespot werd al vrij snel bekritiseerd. Zeker in een tijd waarin creatieven onder druk staan door de komst van kunstmatige intelligentie-mogelijkheden is dat geen goede timing. Muziekinstrumenten, verf, camera’s, ze worden allemaal onder een hydraulische pers geplet en de iPad is wat over is. Het voelt voor mensen die hun hart en ziel in gitaarliedjes leggen toch wat pijnlijk: alsof iPad het overneemt.
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die de kritiek niet zo goed begrijpen: iPads worden immers al jaren ook juist door creatieven gebruikt om hun kunst bijvoorbeeld te verfijnen, online te verkopen, enzovoort. Bovendien lijkt het niet bij Apple te passen om zo evil te doen richting creatievelingen. Het zal vast niet bedoelen dat creativiteit wordt platgeslagen: creatievelingen zijn een heel grote doelgroep van het techbedrijf uit Cupertino. Maar als je dan al die belangrijke objecten dan langzaam compleet kapot ziet gaan, dan is het toch moeilijk te bedenken dat Apple zichzelf niet achter de oren heeft gekrabd bij het maken van deze spot.
Vernietiging van de menselijke reclame
Maar ja, als iemand als Hugh Grant dan zegt dat de reclame de ‘vernietiging van de menselijke ervaring’ is, dan moet je als Apple toch wel iets doen en dat is in dit geval dus excuses maken. Maar de reclame wordt niet ingetrokken. Apple lijkt vooral te willen uitleggen wat er dan wel wordt bedoeld, namelijk de talloze manieren vieren hoe gebruikers zich uiten en hun ideeën realiteit maken via de iPad.
Het is een bijzonder verhaal. Ten eerste omdat het niet vaak voorkomt dat grote bedrijven zo openlijk toegeven dat ze fout zitten, maar ten tweede ook dat niemand binnen Apple blijkbaar hard genoeg heeft gezegd dat deze commercial best eens kan schuren. Tegelijkertijd spreekt het feit dat Apple de reclame verder gewoon laat staan en vertoont laat worden misschien ook wel boekdelen: het heeft nu gezegd hoe het de reclame bedoelt, en blijkbaar gaat het er nu vanuit dat iedereen de reclame ook vanuit die hoek bekijkt. Tegelijkertijd is Apple niet gek en weet het ook dat het sowieso op het internet blijft zwerven. Echter kun je je afvragen of het zo openlijk promoten nog wel zo’n goed plan is.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over iPad
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024
iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023