Gadgets10.05.2023

Al 30 jaar Nautilus: nog altijd een van de meest iconische luidsprekers


Iconisch. Legendarisch. Inspiratie. Nautilus, nog altijd een van de meest iconische luidsprekers ter wereld, wordt 30 jaar. En al 30 jaar lang vervaardigt Bowers & Wilkins de Nautilus met de hand op bestelling in de fabriek in het Britse Worthing.

Om deze mijlpaal te vieren heeft Bowers & Wilkins een unieke uitvoering van deze ultra-high-end luidspreker in optima forma gecreëerd. Dit unieke paar luidsprekers speelt tevens de hoofdrol in een nieuwe film van Bowers & Wilkins over het verhaal achter het ontstaan van Nautilus, het vakmanschap en de passie waarmee elk paar wordt gemaakt, en de buitengewone impact die dit ontwerp heeft gehad op de audiowereld.

De Nautilus

Nautilus is en blijft een unieke combinatie van ongebreidelde ambitie en revolutionair design: het resultaat van echt buiten vaste kaders denken en de perfecte samenvatting van de filosofie van het merk Bowers & Wilkins.

Om de dertigste verjaardag van deze iconische luidspreker te vieren, heeft Bowers & Wilkins dus een uniek paar Nautilus-luidsprekers met een sprekende Abalone Pearl-afwerking gemaakt. Parelmoer is de perfecte kleur voor een 30-jarig jubileum en het is de kleur van de binnenkant van de schelp van het weekdier dat de inspiratie vormde voor de naam Nautilus.

30-jaar-Nautilus
30-jaar-Nautilus

Zijn tijd vooruit

Nu, 30 jaar na zijn introductie, is Nautilus nog altijd de meest visueel aansprekende luidspreker op de markt. Hieruit blijkt eens te meer hoe bijzonder en baanbrekend de visie was van oprichter John Bowers, die kort voor zijn dood het initiatief nam tot het Nautilus-project, en van Laurence Dickie, de hoofdtechnicus die dit idee bewaarheid maakte.

Het basisidee voor Nautilus was op zich eenvoudig, maar ook een enorme uitdaging: “Maak een luidspreker die niet als een luidspreker klinkt”. Aan de uitvoering van deze bijzonder ruime beschrijving van wat er moest gebeuren werden geen tijdsbeperkingen en vrijwel geen beperkingen met betrekking tot de praktische uitvoerbaarheid of kosten ervan gesteld. En dit leidde tot een radicaal project van vijf jaar waarin werd onderzocht hoe veel negatieve effecten van de luidsprekerbehuizing door een innovatief ontwerp konden worden voorkomen.

Technologische revolutie

Het resultaat van dit proces was Nautilus, een technologische revolutie op het gebied van luidsprekers die het concept van de exponentieel tapse buis voor luidsprekers introduceerde. Deze Nautilus-buis, die uiteindelijk een Queen’s Award for Innovation zou winnen, was slechts een van de vele voor het Nautilus-project ontwikkelde innovaties die van invloed zijn geweest op alle productontwerpen die Bowers & Wilkins daarna uitbracht. Naast de al even opmerkelijke 801, de favoriet bij professionals in de muziekindustrie wereldwijd, heeft Nautilus er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Bowers & Wilkins wereldwijd het toonaangevende audiomerk is geworden dat het nu is.

30 jaar later wordt Nautilus nog altijd op dezelfde arbeidsintensieve manier met de hand gebouwd. Dit is bijzonder gezien het feit dat juist Bowers & Wilkins de productie van hoogwaardige luidsprekers naar nieuwe normen van geautomatiseerde precisie heeft getild. Alleen al het bouwen van één luidsprekerbehuizing kost meer dan een week. En dan is er nog niets geschuurd, geverfd of gepolijst. Het is daarom niet vreemd dat de vraag naar de Nautilus gedurende deze 30 jaar het aanbod altijd heeft overtroffen: de wachtlijst voor een nieuw model bedraagt momenteel twee jaar.

Maar nog altijd is er geen ander product binnen de audiobranche dat zich qua geluid of uiterlijk kan meten met Nautilus, onverminderd iconisch op het gebied van radicaal denken en revolutionair design. De Abalone Pearl afwerking van het 30th Anniversary-paar is een prachtig eerbetoon aan een van de meest legendarische luidsprekers ooit.

Nautilus-front
Nautilus-front
Nautilus-design
Nautilus-design
Nautilus-details
Nautilus-details

Beyond The Curve

In Beyond The Curve, video hieronder, verkent Bowers & Wilkins de geschiedenis van de icoon haar luisteraar een kijkje geeft in de opnamestudio van de artiest.

Nautilus is verkrijgbaar in drie standaard kleuren: Midnight Blue Metallic, Silver en Black. Bowers & Wilkins biedt ook een afwerking op klantvraag aan, waarbij de kleur van het product tegen meerprijs wordt afgestemd op elke willekeurige door de klant gekozen referentie.

Fotocredits Copyright © B&W Group Ltd. E&OE.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Bowers & Wilkins

Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons

Audiomerk Bowers & Wilkins heeft 2 nieuwe hoogwaardige True Wireless in-ears, de Pi6 en Pi8, uitgebracht. Met een nieuw design en volledig herziene mechanische, elektronische en geluidsontwerp zijn dit de meest comfortabele, volledig uitgeruste en best klinkende in-ear hoofdtelefoons van Bowers & Wilkins ooit.

Gadgets05.09.2024

Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons

Philips TV introduceert samen met Bowers & Wilkins de OLED+935

Omdat er dit jaar tijdens de IFA weinig tot niets te beleven is in en rondom Berlijn, hebben veel merken gekozen voor een eigen online editie. Philips TV trapte vandaag af met een persoonlijke en interactieve keynote van...

Gadgets01.09.2020

Philips TV introduceert samen met Bowers & Wilkins de OLED+935

Ultiem beeld gecombineerd met premium sound
​Philips TV en Bowers & Wilkins verlengen samenwerking

TP Vision, exclusief licentiehouder van premium merk Philips TV & Sound, en het toch legendarische Britse bedrijf voor geluidstechniek Bowers & Wilkins zijn akkoord gegaan met een verlenging van hun succesvolle samenwer...

Media16.07.2020

​Philips TV en Bowers & Wilkins verlengen samenwerking

Bowers & Wilkins komt met nieuwe draadloze geluidslijn

Het audiomerk Bowers & Wilkins introduceert Formation: een nieuwe lijn draadloze audioproducten. Deze nieuwe luidsprekers moeten draadloos hifi geluid overal in huis laten klinken. Bowers & Wilkins draait al een tijdje m...

Gadgets21.08.2019

Bowers & Wilkins komt met nieuwe draadloze geluidslijn

Philips TV introduceert samen met Bowers & Wilkins de OLED+ 903

Het eerste resultaat van de nieuwe samenwerking tussen Philips TV en de Britse audio expert Bowers & Wilkins is onthuld met de lancering van de Philips OLED+ 903. Het is de eerste tv die profiteert van de expertise van b...

Entertainment31.08.2018

Philips TV introduceert samen met Bowers & Wilkins de OLED+ 903

Bowers & Wilkins geeft een kijkje in de keuken

Een mooie quote om dit artikel mee te beginnen. Een uitspraak van oprichter John Bowers en vandaag de dag nog steeds de visie van waaruit men bij Bowers & Wilkins te werk gaat. Iedere speaker, iedere koptelefoon of heads...

Entertainment12.03.2018

Bowers & Wilkins geeft een kijkje in de keuken

Al meer dan 50 jaar bezig met de beste audio
De PX van Bowers & Wilkins, een must-have draadloze noise-cancelling koptelefoon

Een draadloze noise-cancelling koptelefoon, niet heel speciaal zou je denken. Op Dutchcowboys & Stylecowboys zijn er al meerdere de revue gepasseerd. De ene wat stijlvoller, de ander weer wat innovatiever. De markt leek...

Gadgets02.02.2018

De PX van Bowers & Wilkins, een must-have draadloze noise-cancelling koptelefoon