05.11.2005
Gadgets

Knuffel een Robot

By: Henk de Hooge

BlogGadgets
1131012964aibo.jpg
1131012964aibo.jpg

Eind 2007 zullen wereldwijd ongeveer 6,5 miljoen huishoudens een robot in huis hebben, waarvan 2,5 miljoen robots voor vermaak. Dat voorspelt een onderzoek in opdracht van de Verenigde Naties.

Doel van de vermaakrobots is het verminderen van de eenzaamheid. Een voorbeeld van zo`n robot is Aibo, een plastic robothondje van Sony, dat voor 2.000 euro de toonbank over gaat.

Omdat de plastic hond echte dierlijke trektjes vertoont, willen mensen graag geloven dat de robot leeft. Mensen zijn dan ook gevoelig voor de suggestie dat machines kunnen denken en voelen , zo bleek uit onderzoek van de Amerikaanse psychologen Byron Reeves en Clifford Nass in de jaren 90.

Maar dat een vrolijk gezicht niet voldoende is, werd duidelijk uit het mislukken van Windows Clippie. Philips Research is daarom bezig om sociale intelligentie en uitdrukkingsvaardigheid te creeeren bij schootrobot iCat.

De sociale robots zijn verre van perfect, maar door slimme stem- en gezichtsherkenning en eenvoudige omgangsprincipes hebben ze veel impact. Dat bewijst ook robot Dimi van Philips. Qua design lijkt Dimi op een lamp, maar de robot heeft een eigen karakter en kan non-verbaal communiceren met behulp van kleuren. De bewegingen van het hoofd maken dat mensen toch affectie voor Dimi gaan voelen. (Bron : Psychologie)

Share this post