Gadgets13.06.2015

4 connectiviteit trends in huis


De digitalisering van de wereld om ons heen verandert ook ons dagelijks leven. Er komt een steeds groter en diverser scala aan nieuwe mogelijkheden, producten en diensten. En dit inspireert ook fabrikanten, aannemers, architecten, installateurs en consumenten om anders te gaan denken.

Met ‘Internet of Everything’ en digitalisering van processen is connectiviteit de volgende stap. Met verandering als gevolg. Martin Vesper, de CEO van digitalSTROM vertelt hieronder over de veranderingen in de markt en benoemt de 4 trends van connectiviteit in huis.

Door connectiviteit en digitalisering kunnen we apparaten en oplossingen verbinden met onze smartphones, tablets, het internet, andere diensten en met de cloud. Hiermee maken we ze onderdeel van een ecosysteem, wat essentieel is voor merken, ontwikkelaars en fabrikanten die in de toekomst relevant willen blijven.

Vinton G. Cerf zei: “Connectiviteit gaat de wereld veranderen.” En hij had gelijk. Als we inzoomen op connectiviteit thuis kunnen we een aantal subtrends uitlichten die voor verandering gaan zorgen en impact hebben op partners, kleinschalige ontwikkelaars en designers in de connected home-industrie.

1. Connectiviteit leidt tot een betere verhouding tussen partners

De verhouding tussen retailer en fabrikant wordt beter doordat processen gedigitaliseerd zijn en meer op één lijn zitten. Deze verandering heeft al plaatsgevonden in de automotive-industrie en wordt ook steeds meer toegepast binnen de smarthome-industrie. Vroeger had de relatie tussen fabrikanten van smarthomeproducten en groothandelaren invloed op smarthomecomponenten. De focus van het industriële proces lag voornamelijk op de hardware. Nu is het meer georiënteerd op software. De manier waarop fabrikanten samenwerken met retailers is veranderd. Voorheen ontving de retailer producten van de fabrikant en hield de relatie daar op. Door connectiviteit is het gehele productproces gedigitaliseerd.

In Duitsland werken retailer Alexander Bürkle en digitalSTROM samen en hebben ze een tool ontwikkeld dat elektriciens ondersteunt bij het plannen, installeren en configureren van het smarthomesysteem van digitalSTROM. De planning tool terminal van Alexander Bürkle, waarmee een elektricien het systeem per kamer kan inplannen, hebben we samengevoegd met onze eigen autoconfiguratie tool. Hiermee kan de elektricien direct een autoconfiguratieproces starten nadat hij het systeem ingepland en geïnstalleerd heeft. De verbinding van deze twee oplossingen wordt mogelijk gemaakt door digitalisering en connectiviteit. Deze tools helpen de elektricien om efficiënter te werk te gaan en maken het controleren en installeren van smarthomes eenvoudiger. Het creëren van deze samensmelting van tools zorgt ervoor dat de verhouding tussen fabrikant en retailer sterker wordt. Ze kunnen hiermee ook data feedback ontvangen waarmee ze gericht verbeteringen kunnen toepassen, nieuwe business kansen kunnen spotten en sneller kunnen innoveren om de vraag van hun klanten bij te houden.

digitalSTROM_App
digitalSTROM_App

2. Individualisering binnen een ecosysteem is nu mogelijk voor kleinschalige producenten

Personalisatie is niet meer alleen mogelijk voor grote fabrikanten en leveranciers, wat voorheen het geval was door hoge productiekosten. Kleinschalige producenten kunnen nu ook hun producten onderdeel uit laten maken van een ecosysteem voor in huis. Dankzij digitalisering veranderen de industriële processen en worden nieuwe kansen gecreëerd.

3D-printen is een van de vele voorbeelden hiervan. Deze markt groeit en zal alleen maar groter gaan worden. Producten voor in huis gaan meer in kleine orders worden geprint. Neem bijvoorbeeld verlichting. Een lamp wordt in de VS ontworpen en geprint in kleine aantallen door een lokale winkel voor 3D-printen. Zonder te hoge bijkomende kosten kunnen zij dankzij 3D-printen de producten vervolgens individualiseren. De beschikbaarheid van smarthomeproducten – zoals digitalSTROM – maken het mogelijk voor (kleinschalige) designers en fabrikanten om hun producten intelligent te maken en te koppelen aan het ecosysteem. Hoe ze dit kunnen realiseren is eenvoudig: ze koppelen een digitalSTROM-kroonsteen aan het product zodra het geprint is. Daarna is het onderdeel van het ecosysteem via het ‘plug and play’-ontwerp van digitalSTROM.

Met het kroonsteentje krijgen apparaten hun eigen intelligentie. Ze zijn verbonden met andere slimme apparaten in huis en worden via software bestuurd. Dit is precies het doel van een smarthome: alles is verbonden, is intelligent en de applicaties draaien op software waardoor het systeem altijd aangepast kan worden. Een intelligent apparaat geeft de fabrikant ook product feedback, wat voorheen niet mogelijk was. Zodra het intelligente product verbonden is met het netwerk kan een relatie tussen consument en fabrikant opgetuigd worden. Allemaal dankzij connectiviteit. Hierdoor wordt alles geregistreerd, bijvoorbeeld hoe vaak een apparaat gebruikt wordt en hoe vaak een lamp aan- en uitgezet kan worden voordat vervanging nodig is. Dit zorgt voor een sterkere verhouding met de consument: fabrikanten kunnen extra informatie doorsturen over het product, extra diensten aanbieden en hen de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld via Facebook informatie te ontvangen en op de hoogte te blijven.

digitalSTROM-9685
digitalSTROM-9685

3. Ondersteuning door technologie geeft architecten meer flexibiliteit

Normaal is een architect gelimiteerd door hoe de bedrading in een huis gelegd is. Om een speciale lichtscène in een kamer te realiseren moet hij rekening houden met de plafondlampen en waar ze opgehangen zijn. Dit verhoogt de kosten voor individualisering en beperkt de flexibiliteit. Door digitalisering en connectiviteit kan intelligente technologie voor meer flexibiliteit in het huis zorgen. Hiermee verdwijnen obstakels waar architecten nu tegenaan lopen. Omdat smarthomes verbonden zijn door software kunnen nieuwe apparaten, zoals tafellampen, altijd toegevoegd worden aan het smarthomesysteem. Hierdoor kunnen verbonden lampen ook onderdeel worden van een lichtscène. Kranen in de keuken of badkamer die elektrisch en connected zijn bieden door connectiviteit zowel de architect als de consument meer mogelijkheden. Ook kan hierdoor de positie van een kraan beter bepaald worden. Soms kan het bijvoorbeeld praktischer zijn om een display buiten de douche te installeren in plaats van een knop in de douche. Niet alleen handiger om waterdruk en -temperatuur in te stellen, maar ook beter in het ondersteunen van oudere mensen met hun persoonlijke hygiëne. Zo wordt iemand anders namelijk niet nat. De beleving van de consument is flexibel en verandert daardoor ook met de tijd mee. Ze kunnen eenvoudig aanpassingen doorvoeren om de instellingen en scènes naar voorkeur te veranderen. De smarthome past zich daarmee aan op elke levensfase; als iemand single is, een gezin heeft, ouder wordt, minder mobiel is of ziek wordt. Smarthomesystemen zoals digitalSTROM geven architecten de mogelijkheid om flexibel te werk te gaan doordat elk apparaat verbonden is.

digitalSTROM-Woonkamer-met-aangesloten-verlichting
digitalSTROM-Woonkamer-met-aangesloten-verlichting

4. Continue innovatie en productanalyse

Wanneer een interieur designer voorheen een project afrondde was de klant ofwel tevreden of niet. Nu, dankzij smarthome-ecosystemen en hun software, wordt data belangrijker. Neem bijvoorbeeld de inrichting en instelling van een hotelkamer. De manier waarop de consument licht en water gebruikt kan nu geanalyseerd worden, wat tot optimalisatie en snellere verbeteringen leidt. Doordat het software is, krijg je directe feedback op de instellingen en processen waardoor continue optimalisatie plaatsvindt. Je kunt dit vergelijken met de verschillen tussen traditionele printadvertenties en online advertenties. Tegenwoordig draait alles om meer optimalisatie.

Dit zorgt er ook voor dat de verhouding met de consument kan groeien. Het is namelijk mogelijk om direct aan de eindconsument te vragen wat zij van een product of functie vinden. Na het ontvangen van feedback kan een aanpassing gelijk doorgevoerd worden met een simpele update. Dit is een win-winsituatie voor zowel gebruiker als fabrikant, ontwerper en installateur, aangezien de innovatie hierdoor veel sneller gaat. Dit leidt weer tot producten van een hogere kwaliteit en daarmee ook meer tevredenheid onder klanten.

...

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Verder lezen over Trends

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal