Sinds de introductie van de nieuwe Google Glass versie is er nogal wat gebeurd. De hoge verwachtingen van deze meer dan gehypte gadget brachten met zich mee dat wij allemaal dachten dat binnenkort iedereen in het straatbeeld rond zou gaan lopen met een Google Glass als verlengstuk van je smartphone.
Zover is het zeker nog niet. De ontwikkeling van Google Glass ondervind vooral veel kritiek op de schending van privacy aangezien alles wat je ziet direct vastgelegd wordt. Daarnaast is er commentaar op deelname aan het verkeer met Google Glass. Hier hebben de kritikasters zeker een punt en is het van de buitenkant lastig te zien of iemand in de auto zijn Google Glass aan of uit heeft staan. Op dit punt zou de automobielindustrie meer moeten samenwerken met bedrijven als Google om deze technologische ontwikkelingen te integreren, zeker op het gebied van veiligheid.
Google is er alles aan gedaan om toch Google Glass zo snel mogelijk in de martkt uit te rollen en komt nu met ‘fetch’ een ’try before you die’ oplossing.
Met fetch wordt simpelweg bedoeld om Google Glass meer te laten ogen als een mode accessoire en niet zozeer als een technologisch hoogstandje. Google is bezig om een ‘try-on kit’ te ontwikkelen waarbij potentiële kopers verschillende modellen kunnen uitproberen alvorens deze aan te schaffen.
Deze Try-on Kit bestaat uit verschillende frames in vier kleuren. De informatie is uitgelekt in een email die geplaatst is op Reddit. De try-on kit is gratis te bestellen. Klanten moeten echter $ 50,- als borg overmaken via een creditcard. Dit lijkt in principe hetzelfde als het bestellen van kleding via internet waarbij je als klant producten gratis kunt retourneren. Klanten kunnen dus verschillende versies van Google Glass proberen en vervolgens definitief bestellen.
De units die in de try on kit te vinden zijn, zijn slechts ‘lege’ modellen. De dummies zijn onbruikbaar gemaakt en daarmee niet gevoelig voor diefstal. Ook de USB poorten zijn onbruikbaar gemaakt. Google Glass blijft een bijzondere en opvallende gadget in het straatbeeld en is zeker nog niet geaccepteerd door het grote publiek. Google hoopt dat met fetch de bril snel bekender wordt door deze tevens in te zetten als een mode item.
Te verwachten is dat Google er daarom alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat Google Glass op grote schaal wordt afgenomen. Toch blijft het de vraag hoelang het werkelijk duurt voordat het product mainstream wordt. Dat wearables een vaste plaats gaan innemen en nu al niet meer weg te denken zijn is inmiddels wel duidelijk. (Credits afbeelding: Giuseppe Costantino)