Gadgets23.11.2012

Helft van alle servicedesks is niet in staat om BYOD te ondersteunen


helft-van-alle-servicedesks-is-niet-in-s.jpg
helft-van-alle-servicedesks-is-niet-in-s.jpg

Een meerderheid van zakelijke IT-afdelingen is niet in staat of bereid om ondersteuning te bieden voor werknemers die hun eigen apparatuur naar de werkplek meenemen (BYOD). Dit blijkt uit de resultaten van een Britse enquête van Dell KACE. Nu blijkt dat 56% van de ondervraagde IT-professionals vindt dat hun servicedesk onvoldoende in staat is om werknemers te ondersteunen die hun eigen tablets binnen het bedrijfsnetwerk willen gebruiken. De reden hiervoor is dat de servicedesk BYOD niet kan of wil ondersteunen.

Circa 27% van de 149 ondervraagden gaf aan dat hun servicedesk weliswaar in staat is om ondersteuning te bieden voor traditionele apparatuur, maar dat dit niet voor tablets geldt. Bovendien meldt 18% dat hun helpdesk er moeite mee heeft om ondersteuning te bieden voor de apparatuur die het personeel naar de werkplek meeneemt. 11% zegt geen nieuwe apparatuur te willen ondersteunen.

Ik vind het zorgwekkend dat bedrijven ten aanzien van BYOD een ‘kan niet/wil niet’-opstelling aan de dag leggen. Deze groeiende trend zet IT-organisaties onder druk om voor extra ondersteuning te zorgen. Het is voor bedrijven van cruciaal belang dat hun IT-afdeling in staat is om op eenvoudige wijze om te springen met de realiteit dat er steeds meer apparatuur van buitenaf de organisatie binnenkomt. Een effectieve BYOD-strategie voorziet in de behoeften van werknemers om hun productiviteit te verhogen, hetgeen weer positieve gevolgen heeft voor het bedrijfsresultaat. Bedrijven zouden goed moeten nadenken over de manier waarop ze met de BYOD-pogingen van hun werknemers omgaan. Met de juiste oplossing kunnen ze de productiviteit van hun organisatie een krachtige impuls geven.

Geconfronteerd met de vraag of hun servicedesk is geïntegreerd met alle andere tools voor systeembeheer, antwoordde 20 procent van de IT-professionals dat dit nog steeds niet het geval is en dat tal van andere beheertaken handmatig worden uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan een derde (36 procent) van alle ICT-problemen wordt bijgehouden met behulp van spreadsheets, e-mailberichten of een in eigen beheer ontwikkeld systeem.

Jan Stedehouder, schrijver van het boek Bring Your Own Device, neemt hier een duidelijke stelling in: “Bedrijven die nu nog stellen dat ze Bring your own niet willen ondersteunen, hebben het afgelopen jaar zitten slapen en hebben onvoldoende begrepen dat het niet om een overwaaiende hype gaat. Investeren in BYOD betekent investeren in de kwaliteit van je mensen, de kwaliteit van je bedrijfsprocessen en investeren in een IT-omgeving die duurzaam snel kan schakelen bij technologische innovaties. Niets doen, negeren of verbieden is struisvogelpolitiek.”

Dat de technische ondersteuning van apparaten gebrekkig is, is tot daaraan toe. Veel zorgelijker is het dat bedrijven nauwelijks een goed beeld hebben van hun  professionals aan inhoudelijke en technische ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben bij het invoeren van een BYOD-beleid. Het gevolg is dat het potentieel voor self-service ICT sterk wordt onderschat. Mijns inziens zouden servicedesks meer het karakter moeten krijgen van een genius bar: midden in de organisatie, laagdrempelig en hulp op maat. Maar dan moet je wel aan de achterkant de zaak goed inrichten,” aldus Stedehouder.

Andere enquêtebevindingen zijn: 

Wat betreft het bijhouden en oplossen van IT-problemen is 23 procent van de ondervraagden van mening dat hun organisatie geen goed overzicht heeft op IT-problemen. Ze geven aan dat er sprake is van weinig of geen overzicht.

Circa 52% zegt dat de servicedesk wordt gezien als ‘de verbindende schakel tussen de IT en de business – de reden waarom onze serviceniveaus ertoe doen’. Nog eens 20% geeft aan dat de servicedesk niet als strategisch onderdeel van de IT-strategie wordt beschouwd. 17% zegt dat ‘gebruikers alleen bij ons aankloppen wanneer ze een ICT-probleem hebben’.  

Om een goed overzicht op alle IT-processen te kunnen houden, moeten servicedesks beter worden geïntegreerd met andere tools voor systeembeheer. Het handmatig bijhouden van IT-problemen met behulp van spreadsheets en e-mailberichten gaat gepaard met hoge overheidkosten en neemt bovendien veel tijd in beslag. Als je geen zicht hebt op alle IT-problemen kun je deze ook niet goed oplossen. Om de operationele prestaties te verbeteren moet de IT-organisatie taken op het gebied van systeembeheer automatiseren. Op deze manier kunnen bedrijven zowel tijd als geld besparen. Een dergelijke integratie is een eerste vereiste nu het apparaat- en applicatielandschap een steeds diversere karakter krijgt.

Onderzoeksmethode
In de maand juni en augustus van 2012 nodigde Dell KACE een groot aantal IT-professionals uit om deel te nemen aan een e-mailenquête over de prestaties van hun servicedesk. Er namen in totaal 149 respondenten deel aan de enquête. Onder de deelnemers bevonden zich eerstelijns IT-medewerkers, IT-managers, CIO’s en andere automatiseringsprofessionals. De deelnemers vertegenwoordigden bedrijven van alle omvang en een brede reeks van Britse verticale markten. De onderzoeksconclusies zijn relevant voor de Nederlandse markt.

Deze blogpost is geschreven door Alexander van der Plaats, Marketing Manager Dell KACE Western Europe Region at Dell Inc.

...

Verder lezen over BYOD

Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

Afgelopen week vond het Mobile World Congress plaats: het toneel voor de leveranciers van smartphones om hun nieuwste modellen op te tonen. Maar het MWC gaat ook over IT en enterprise in bredere zin. Eén van de hot to...

Mobile09.03.2015

Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

​De waarde van mobiel verklaard

Met de opkomst van smartphones en tablets gedurende de laatste tien jaar hebben ook bedrijven te maken gekregen met het gebruik van mobiele apparaten binnen de eigen bedrijfsmuren. Organisaties konden zich gelukkig pri...

Mobile07.08.2014

​De waarde van mobiel verklaard

Vier nuttige BYOD-lessen uit de praktijk

Er is de afgelopen jaren erg veel te doen geweest rond 'bring your own device' (BYOD) en mobiliteit. Inmiddels hebben veel organisaties al ervaring opgedaan met BYOD. Cisco heeft nu 4 belangrijke lessen in kaart gebrac...

Technology11.07.2014

Vier nuttige BYOD-lessen uit de praktijk

Van Tilburg University tot het Museum van Hedendaagse Kunst
Safer Internet Day: Mens is de zwakste schakel als het gaat om security

De factor mens is de zwakste schakel binnen organisaties als het gaat om IT-security en online samenwerken. Het online samenwerken is niet meer uit onze wereld weg te denken, het gebruik van cloudapplicaties brengt echte...

Online11.02.2014

Safer Internet Day: Mens is de zwakste schakel als het gaat om security

Printopties voor de BYOD’er

De gemiddelde Nederlander heeft 4,3 mobiele devices tot zijn beschikking. Je zou misschien denken dat het alsmaar groeiende gebruik van smartphones en tablets het einde van printen betekent. We kunnen documenten tenslott...

Technology18.12.2013

Printopties voor de BYOD’er

Sophos: 2012 was een jaar van nieuwe platformen en moderne malware

Sophos publiceerde vandaag het Security Threat Report 2013. Daarin wordt interactief en gedetailleerd ingegaan op wat er in 2012 in IT-beveiliging is gebeurd en wat de verwachtingen zijn voor 2013.Door de groeiende popul...

Cybercrime05.12.2012

Sophos: 2012 was een jaar van nieuwe platformen en moderne malware

BYO: de hype voorbij

Werken op je eigen apparatuur is een onomkeerbare trend. Thuis, onderweg én op kantoor. Omdat het nu eenmaal lekkerder werkt op je eigen iPad dan op je bedrijfslaptop. Dat geldt ook voor applicaties zoals Google Docs en...

Technology21.09.2012

BYO: de hype voorbij

Baas van Bring Your Own Device

Voorbeelden van en maatregelen voor mobility-projecten.Ooit zorgde de baas voor alles: bureau, telefoon, computer en een kantine. Inmiddels hoeven tal van werknemers niet meer continu op kantoor te komen. Ze doen hun wer...

Technology12.06.2012

Baas van Bring Your Own Device

Verder lezen over ICT

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Als je een kantoorbaan hebt, dan is de kans groot dat je TeamViewer wel kent. Het is een manier waarmee een IT-helpdesk je computer kan ‘overnemen’. Echter blijkt dat TeamViewer zelf is overgenomen, en niet op een positieve manier.

Cybercrime29.08.2024

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

De behoefte aan gezondheidszorg neemt wereldwijd toe. Dit gaat gepaard met een groeiende behoefte aan moderne technologie ter ondersteuning van de patiëntenzorg. Uit nieuw onderzoek van SOTI blijkt dat 78% van Nederlandse zorgverleners vindt dat organisaties moeten investeren in nieuwe technologie.

Cybercrime27.06.2024

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

AI. Elk bedrijf is er wel op zijn eigen manier mee bezig en kan daarbij vaak wel wat hulp gebruiken. Die krijgt het van bijvoorbeeld een SoftwareOne, een bedrijf in softwareoplossingen en services.

Technology03.06.2024

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en concurrentievoordeel?


In de snel veranderende bedrijfswereld van vandaag is efficiëntie niet alleen een voordeel, het is een noodzaak. Bedrijfsprocessen optimaliseren is cruciaal voor elke organisatie die streeft naar verbeterde productiviteit en competitieve superioriteit. Maar wat betekent dit precies?

Technology29.04.2024

Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en concurrentievoordeel?


Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?

In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag is het beheren van bedrijfsdocumenten efficiënter en veiliger geworden dankzij Document Management Systemen (DMS). Maar wat is een DMS precies?

Technology15.04.2024

Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?

Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!

Heb je het gevoel dat het tijd is voor een carrièreswitch? Misschien voel je je niet langer voldaan in je huidige baan of ben je gewoon toe aan iets nieuws. Het goede nieuws is dat er tal van mogelijkheden zijn om een f...

DC Business27.09.2023

Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!

Verder lezen over Smartphone

OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant

OPPO brengt zijn vlaggenschip Find X8 Pro uit in Nederland. Het toestel werd recent in China aangekondigd en krijgt nu een Europese release.

Mobile21.11.2024

OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Android 15 is nu uit: wat brengt de update?

De grote jaarlijkse upgrade van Android is verschenen. Eerst voor Google Pixel-telefoons. Dit is er nieuw.

Mobile16.10.2024

Android 15 is nu uit: wat brengt de update?

Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus

Met een dumb phone kun je niet internetten. Er is nu ook een nieuwe modus, want HMD introduceert de digitale detox-modus.

Mobile15.10.2024

Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus

Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?

Er wordt wel eens geschreven dat de politie bijvoorbeeld niet in de telefoon kan komen van een bepaalde crimineel. Moet iemand dat toelaten?

Mobile07.10.2024

Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Justitiepaleis in Brussel is digitaal gerestaureerd met de OnePlus Nord 4

Technologiemerk OnePlus heeft een creatieve video gepubliceerd waarin een opnieuw geïnterpreteerd Justitiepaleis in Brussel wordt getoond. OnePlus heeft een eigentijds perspectief op het imposante monumentale pand, dat al 40 jaar in de steigers staat.

Tech in Asia03.10.2024

Justitiepaleis in Brussel is digitaal gerestaureerd met de OnePlus Nord 4