Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Een uniek interview met de Amerkaanse Tim Siglin van StreamingMedia magazine( zie www.streamingmediaglobal.com ). Deze site kent tevens een blog met veel actuele en wereldwijde info over streaming media. Oktober 2008 hadden zij een toonaangevende Streaming Media show in London en kreeg het magazine in geheel Europa aanzien. Momenteel kent StreamingMedia magazine een printversie en een online versie. Tim is Contributing Editor en schrijft voor beide vormen.
Wat is het verschil tussen de uitgave in de VS en Europa?
‘In Europa zien we dat streaming media echt als TV wordt gebruikt. Wij zien steeds meer jongeren die geen TV hebben en gewoon het web gebruiken voor het bekijken van shows en evenementen. In de VS is TV nog heilig. Ook zien we verschillen in gebruik van streaming video om de mobiel. Ook dat aantal ligt veel hoger in Europa. ‘
Wat is de focus van het magazine?
‘We maken overzichten van content die consumenten graag willen zien van reguliere uitzendingen als ook uit social media. Tevens hebben artikelen over de laatste ontwikkelingen en spelers. Voor de marketeers brengen wij de trends in kaart qua streaming platform. We plakken populaire content aan populaire platformen.’
Wat is belangrijker met streaming content? Het nu direct hebben of het in hogere resolutie hebben?
‘Nieuws moet natuurlijk direct live. Je steeds vaker content wat later verschijnen in hogere resolutie.’
Zijn er Techcrunch startups die deze moeilijke jaren met het doorbreken van streaming media gaan overleven?
‘Avot, Droplet en SoonR zijn organisatie die wereldwijd goed bezig zijn met innovatie op gebied van streaming media.’
Hoe speelt de compatibileit mee bij het succesvol raken van streaming media bij een grote massa?
‘Het is groot probleem. Er is een flinke strijd tussen de afspraken die Flash Lite maakt en die Microsoft maakt met Silverlight. Dat de iPhone nu geen Flash Lite ondersteunt is een groot probleem. Belangijk is natuurlijk altijd de snelheid van aanwezige draadloze verbinding. Ook de ervaring is nog steeds erg platform-afhankelijk.’
Wat zijn belangrijke trends voor de toekomst?
‘Wat de BBC doet met iPlayer is wereldwijd van grote invloed.De roddel gaat dat ze meer vreemde content gaan aankopen en aanbieden. Hierbij kan oude content worden hergebruikt voor een wereldwijd aanbod en kan bijvoorbeeld de hele serie worden aangekocht indien de klant dat wil. Het systeem is heel simpel: de content wordt aangeboden op het platform waar je zit en de eerste content afspeelt. Zo is ook de relevantie gewaarborgd. ‘
Meer info: www.streamingmediaglobal.com
Verder lezen over Streaming
Entertainment14.11.2024
Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime
Entertainment07.11.2024
Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024