In één jaar tijd is meer dan de helft van de Nederlandse jongeren gestopt om Facebook actief te gebruiken. Niet alle accounts zijn opgeheven, maar het aantal accounts wat actief gebruikt wordt, is met 52% afgenomen. Daarmee zijn de Nederlandse jongeren koploper in wat wereldwijd een trend kan worden genoemd: de afname in populariteit van Facebook bij tieners.
Cijfers en grafieken zijn afkomstig van GlobalWebIndex. Wanneer we kijken naar Facebookgebruik onder tieners, waren de cijfers een jaar geleden nog rooskleuriger: in de Verenigde Staten werd dit sociale netwerk in het derde kwartaal van 2012 door 79% van de jongeren tussen 16 en 19 jaar gebruikt. Wereldwijd (exclusief China) was dit percentage toen 75%. Nu, het derde kwartaal van dit jaar, zijn die percentages gedaald naar 63% (VS) en 56% (wereld, excl. China).
Of dit -net zoals we bij Hyves hebben gezien- het begin van het einde is, is natuurlijk niet te zeggen, misschien blijft de daling beperkt tot met name jongeren. Volwassenen die gewend zijn aan een sociaal netwerk en daar hun vrienden en familie op vinden, zullen minder geneigd zijn over te stappen naar de zoveelste nieuwe trend, zoals bijvoorbeeld Vine, omdat ze eerst de kat uit de boom willen kijken.
We zagen dat ook bij Hyves: de overstap was alleen aantrekkelijk omdat er een leegloop was bij dit Nederlandse sociale netwerk en destijds stapten de meesten over op Facebook. Wanneer je daar je vrienden/familie treft en op een ander netwerk steeds minder, is de keuze sneller gemaakt dan nu. Maar voor jongeren gelden andere regels: zij vinden het juist niet prettig dat er zoveel “niet-jongeren” op hetzelfde netwerk zitten en delen steeds minder zaken die in hun leven belangrijk zijn (uitgaan, (afkeer van) school & werk, liefde en vriendschappen) omdat ook buurvrouw, oom en ouders meelezen. En de puberteit is niet bepaald de periode waarin de meeste tieners met volwassenen willen delen wat hen bezighoudt, dat doen ze over het algemeen liever met leeftijdsgenoten.
Wat dat betreft heeft Facebook een slimme zet gedaan door Instagram, enorm populair, ook onder jongeren, over te nemen. En het bod op Snapchat is ook goed te begrijpen. Verstandige overnames zouden de leegloop grotendeels kunnen stoppen. Nog slimmer is om de mogelijkheid te maken om “subgroepen” te creeëren, à la de kringen bij Google Plus, waarin je als tiener kunt kiezen om je klasgenoten te laten weten dat je op een terrasje zit onder schooltijd en tegelijkertijd de kring van volwassenen in je leven kunt vertellen dat je aan het studeren bent voor een proefwerk.