“Teens are among the savviest people using social media, and whether it comes to civic engagement, activism, or their thoughts on a new movie, they want to be heard. So, starting today, people aged 13 through 17 will also have the choice to post publicly on Facebook.“
Vervolgens worden er nog een paar voorbeelden gegeven van tieners die delen dat ze geld hebben opgehaald voor het goede doel of van plan zijn dat te doen. Zo onderbouwt Facebook de verandering in privacysettings die een paar dagen geleden doorgevoerd zijn in de leeftijdsgroep 13-17 jaar. En daar kan ik me behoorlijk kwaad over maken.
Het is natuurlijk prima om je privacy beleid te wijzigen, als bedrijf maak je zelf de regels, mits deze passen binnen de regels die overheden hebben bepaald. Maar niet eerlijk zijn over de motivatie is iets wat me zeer tegen de borst stuit. Omzetstijging, dat is wat er gebeurt wanneer tieners meer gaan delen en liken en deze updates niet meer alleen door vrienden, maar ook door anderen gezien worden. Tieners zijn over het algemeen een groep mensen die goed te beïnvloeden is door de mening van leeftijdsgenoten en/of anderen waar ze tegenop kijken of die ze als voorbeeld zien. Reclames gericht op deze leeftijdsgroep zullen dus een zeker effect hebben en Facebook zou in mijn ogen een betere indruk gemaakt hebben door aan te geven adverteerders meer mogelijkheden te willen bieden om deze doelgroep te bereiken.
Tieners zijn slim, zeker, daarin ben ik het met Facebook eens. Veel tieners zijn ook bezig met goede doelen en zijn in staat om updates te posten zonder taalfouten of content die inhoudelijk van een niveau is dat je er als volwassene liever niet meer mee geconfronteerd wordt. En dan heb ik het nog niet eens over de foto’s die ook nu al op internet circuleren waarin tieners zichzelf of hun leeftijdsgenoten laten zien op een manier die op z’n zachts gezegd onhandig is wanneer je toekomstige baas deze onder ogen krijgt voorafgaande aan een eerste sollicitatiegesprek.
Tieners zijn slim, zeker, maar ze zijn ook volop bezig met hun ontwikkelingsproces, met het ontdekken van grenzen. Het voorzien van gevolgen van hun daden, het inschatten van langere-termijn effecten is een van de dingen die in ontwikkeling zijn. Verder houden veel tieners zich -naast diverse goede doelen- bezig met uitgaan, experimenteren met seks, roken, drinken, uiterlijk en andere zaken die in die leeftijdscategorie horen. En ook dat wordt gedeeld: “hep vandaag gespijbelt, me leraar denkt dat ik ziek ben, lachuh” komt van een slimme tiener (4VWO); “brak, had niet zoveel moeten zuipe gister” (inclusief foto; 16 jarig meisje, eindexamenjaar HAVO).
Dus, Facebook, verander de regels, waarschuw de tieners, allemaal prima. Maar schets geen oneerlijk beeld van de werkelijkheid.