08.01.2013
Social Media

Heeft Facebook zijn beste tijd gehad?

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
heeft-facebook-zijn-beste-tijd-gehad.jpg
heeft-facebook-zijn-beste-tijd-gehad.jpg

In 2015 is Facebook niet meer het grootste sociale netwerk. Dit staat in een Infographic die de BBC onlangs publiceerde waarin allerlei voorspellingen zijn verzameld van onder andere wetenschappers, journalisten en bloggers.  Volgens een eerdere post hier op Dutchcowboys denkt 16% van de mensen dat Facebook in 2022 niet meer de grootste is. Er waren in 2012 een aantal momenten waarop Facebook negatief in het nieuws kwam, maar ligt Facebook al niet te ver voor om ingehaald te worden?

Natuurlijk was 2012 het jaar van de mislukte beursgang  van Facebook. Het blijft onduidelijk of het bedrijf wel genoeg inkomsten kan genereren met het verkopen van advertentieruimte, waardoor beleggers twijfelen. Hiervan zal de gebruiker echter weinig van merken, tenzij Facebook besluit om geld te vragen aan bestaande gebruikers.

Waar Facebookers zich wel zorgen over maken, is hun privacy. Een voorbeeld daarvan was een lading aan posts op walls van mensen die hun eigen copyright claimden, naar aanleiding van het gerucht dat anders elke post en foto door Facebook kon worden ingezet. Dit gerucht klopte niet, maar het laat wel zien dat mensen dit als een bedreiging ervaren. Vorige maand haalde de zus van Mark Zuckerberg nog het nieuws, toen ze kwaad werd op iemand die op Twitter een foto van haar publiceerde. Een foto die ze zelf op Facebook had gezet, en in de newsfeed stond van diegene die de foto postte. Vervolgens wezen velen haar op de hypocrisie van haar woede, omdat ze zelf bij Facebook heeft gewerkt, het platform dat het überhaupt mogelijk maakte om bij de foto te komen.

Het is de vraag of deze negatieve berichten ervoor zullen zorgen dat Facebook over een paar jaar niet meer de grootste zal zijn. Zoals eerder gesteld, de mogelijke financiële problemen raken de gemiddelde gebruiker (nog) niet en de kans is groot dat een nieuwe sociale netwerksite wederom bepaalde privacy-relletjes zal veroorzaken. De voorsprong van Facebook is qua uren gebruik op bestaande sociale media gigantisch,  waardoor er heel wat zou moeten gebeuren voordat het bedrijf de toppositie kwijtraakt. Alhoewel, Hyves was ooit ook het populairst, dus alles is vergankelijk. Vooral de snelheid waarmee Hyves opkwam en deels weer verdween laat zien hoe relatief het succes van een sociale netwerksite kan zijn.

Facebook was in 2012 een aantal keer negatief in het nieuws. Het is echter de vraag of dat al indicatoren waren voor een naderende krimp van het netwerk. Misschien dat Twitter en Google+ een deel van het publiek wegtrekken, maar waarschijnlijk is er een nieuwkomer nodig die de sociale media wakker schudt. Misschien zal dit een partij zijn die zich volledig richt op de mobiele markt, waar de komende jaren veel groei in zal zitten. Misschien had Whatsapp beter een sociaal netwerk aan hun app kunnen toevoegen, in plaats van dat Facebook nu ook een messenger is geworden. Andere toekomstvisies lees ik graag terug in de comments!

Share this post