Volgens schattingen van Facebook heeft de sociale netwerksite ongeveer 4,8% aan dubbele accounts, 2,4% accounts die verkeerd ingedeeld zijn en 1,5% zijn ongewenste accounts. Ook maakte het bekend dat het maandelijks ongeveer 955 miljoen actieve gebruikers heeft en 543 maandelijkse actieve gebruikers. 8,7% aan neppe accounts staat gelijk aan 83,09 miljoen accounts, wat eigenlijk best veel is.
Dit betekent niet dat alle neppe accounts de laatste vijf maanden zijn aangemaakt. Facebook is steeds transparanter als het gaat om het specificeren van de neppe accounts. Daarnaast is Facebook vrij alert en verwijdert het alle neppe accounts meteen. In het verleden kan het dus zijn dat er nog meer neppe accounts zijn geweest, maar dat deze al zijn verwijderd door het bedrijf.
Facebook komt steeds meer onder druk omdat zijn businessmodel is gebaseerd op advertenties en deze 83 miljoen profielen commerciëel geen enkele waarde hebben. Vooral in opkomende markten als Indonesië en Turkije is het probleem acuut, aldus het sociale netwerk zelf.
In het recente verleden hebben een aantal adverteerders Facebook uitgedaagd te bewijzen dat de kliks die hun advertenties genereren van ‘echte mensen ‘ afkomstig zijn. Deze cijfers zullen Facebooks sales pitch enkel bemoeilijken.