Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Facebook diende zojuist alle vereiste papieren in om een vlotte beursgang mogelijk te maken. Zo zal er 5 miljard dollar worden opgehaald; slechts de helft van de eerder gerapporteerde 10 miljard dollar. Als Facebook erin slaagt het kapitaal te verhogen, behoort het tot één van de grootste tech beursintroducties aller tijden (Google’s IPO op 29 april 2004 bedroeg ‘slechts’ 2,7 miljard dollar). Vanaf mei 2012 zal investeringsbank Morgan Stanley de aandelen aanbieden. Twee andere investeringsbanken, Goldman Sachs en J.P. Morgan, staan Morgan Stanley hierin bij.
Beurswaarde geschat tussen 90 en 95 miljard dollar
Het New Yorkse bedrijf PrivCo schat de beurswaarde van Facebook momenteel op 90 tot 95 miljard dollar ($38 à $40/aandeel). Indien deze schatting correct is, biedt het ongetwijfeld leuke perspectieven om de concurrentie met andere sociale netwerken als Google+ en Twitter aan te gaan. . Om die beurswaarde hoog te houden, moet Facebook er ook wel voor zorgen dat het geld goed blijft binnenkomen. Hiervoor zal Facebook allicht nieuwe en dus nog meer advertentiemogelijkheden uitrollen voor adverteerders. Net als de Facebook Timeline bestaat de kans dat de Facebook gebruiker dit niet zal appreciëren.
Onbenutte opportuniteiten?
Momenteel telt Facebook honderden miljoenen “MAU’s” oftewel Monthly Active Users die op geregelde tijdstippen hun account bekijken/bijwerken op hun smartphone en/of tablet. Top op heden heeft Facebook hier nog geen geld uit geslagen, je ziet bijvoorbeeld geen advertenties binnen je smartphone/tablet applicatie. Daarnaast gaan er sterke geruchten dat het bedrijf werkt aan een nieuwe advertentievorm die geïnspireerd is op Google’s Ad Sense, maar dat advertenties pusht naar zijn Open Graph partners. Zo pushte Spotify al 5 miljard nummers naar Facebook. Benieuwd wat het geven zal als Facebook ook advertenties gaat pushen naar Spotify gebruikers. Als je deze twee gegevens samenvoegt, lijkt het me niet ondenkbaar dat de Facebook’s revenue maal 10 omhoog gaat. En dan hebben we niet eens gesproken over China. Als Zuckerberg ook nog eens die markt aanboordt…
Aandelen niet voor de gewone burger
Facebook’s beursintroductie zal ongetwijfeld een aantal grote bankiers, durfkapitalisten en gepriviligeerde (eerste) investeerders een stuk rijker maken, al zal je als doodnormale burger allicht mogen fluiten naar een stuk van de taart (als er überhaupt nog iets van die taart zal overschieten). Hoewel Facebook +845 miljoen gebruikers telt , ontvangt het niet zo ontzettend veel geld uit geplaatste advertenties. Volgens USA Today is de CPM van Facebook advertenties beduidend laag ten opzichte van Google’s CPC. Facebook zal de advertenties dus nog beter en nog relevanter moeten maken.
Facebook IPO
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024