Op FacebookMonitor.nl staan de 100 grootste Facebook pagina’s van Nederland. Daaruit blijkt dat voetbalclub Ajax de grootste fanpagina heeft op Facebook. Met stip volgen Vakantieveilingen.nl, The Voice of Holland, Uitmetkorting.nl en Hi. Volkswagen staat nu nog op de 12de plaats in de lijst van 100 grootste Nederlandstalige merken op Facebook, maar steeg deze maand het sterkst in populariteit. Dit zijn slechts enkele conclusies van de nieuwe website.
Facebook Monitor is de eerste onafhankelijke lijst van de 100 grootste Nederlandstalige fanpagina’s op Facebook. De site bied in één oogopslag inzicht in de populairste merken op Facebook in Nederland. Per Facebook pagina is direct het aantal ‘likes’, berichten, reacties en de engagement ratio te zien. Daarbij is het mogelijk om per sector te bekijken welke pagina’s in populariteit of activiteit stijgen. Informatie die van onschatbare waarde is voor adverteerders en bedrijven, zeker in tijden van veranderend mediagebruik en verschuivende consumentenvoorkeuren.
“Facebook heeft het afgelopen jaar in Nederland razendsnel aan populariteit gewonnen, zowel bij consumenten als adverteerders,” aldus Marcel van der Heijden, één van de initiatiefnemers van Facebook Monitor.
“Op internationaal niveau geven verschillende websites al inzicht in de populariteit van merken, bedrijven en artiesten op Facebook. In Nederland bestond zo’n vergelijkbare monitor tot nu toe nog niet en waren bedrijven vooral afhankelijk van de maandelijkse top 25 overzichten van weblog Facebookpro.nl. Facebook Monitor voorziet de Nederlandse markt nu eindelijk ook van een dagelijks overzicht van de 100 grootste Facebook pagina’s.”
Jop Brocker, mede-initiatiefnemer van Facebook Monitor, ziet bovendien nog veel meer kansen. “Deze top 100 is letterlijk pas het ’topje’ van de ijsberg. Begin 2012 breiden we de lijst uit en geven we ook meer inzicht in de statistieken van individuele Facebook pagina’s.“