Social Media30.08.2011

Binnen 3 maanden een van de grootste Nederlandse merken op Facebook?


binnen-3-maanden-een-van-de-grootste-ned.jpg
binnen-3-maanden-een-van-de-grootste-ned.jpg

[Jeroen Ligthart] Facebook is ‘hot’. Veel marketeers en adverteerders begrijpen waarom: je kunt je doelgroep op detailniveau selecteren en gericht bereiken met advertenties. En als je leuke, relevante advertenties plaatst (waar dus veel op geklikt wordt), dan realiseer je kostenefficiënt je doelstellingen.

Het wordt nog interessanter als Facebook-gebruikers jouw merk of bedrijf gaan ‘liken’. Dan ontstaat een interactief kanaal en kun je dagelijks kosteloos met deze ‘volgers’ communiceren. De grote vraag is echter: hoe gaan 100.000 Facebook-gebruikers jouw merk of bedrijf leuk vinden? Als leverancier van performance based online marketing- en e-mailmarketingdiensten besloten we een ‘speeltuin’ op Facebook op te zetten met ons eigen merk uitmetkorting.nl. Met het nodige experimenteren staan we binnen 3 maanden in de top 3 grootste Nederlandse merken op Facebook. We delen graag onze bevindingen.

In de eerste plaats wilden we met ons experiment zo veel mogelijk leren. Wat werkt, wat werkt niet? Op wat voor soort berichten reageren consumenten in een sociale context? Hoe reageren ze? Tegelijkertijd wilden we ook het grootste Nederlandse merk op Facebook worden en in de derde plaats wilden we via de Facebook-likes omzet realiseren rond uitmetkorting.nl.

De basis van Facebook is het creëren van een fanbase. Om Facebook-gebruikers zo ver te krijgen dat ze op de bekende like-knop klikken is een duidelijke call-2-action noodzakelijk. Wanneer je ‘fans’ je Facebook-pagina eenmaal hebben gevonden, is het zaak om hen te blijven voorzien van nieuwtjes en voordelen en te reageren op vragen.

Aanpak Werving

We hebben bij ons experiment een scala aan wervingsinstrumenten ingezet. Van alle experimenten waren de volgende drie wervingsmechanismen het meest succesvol:

1. Werving via een online actie;
2. Adverteren binnen Facebook;
3. Virale werking van leuke berichten.

Actie 1: Werving likes via de actie: Dagje-Uit-Quiz

Met deze actie probeerden we online bereik uit andere media-bronnen te converteren naar een Facebook-like. De Dagje-Uit-Quiz is gepromoot via e-mailmarketing, affiliatienetwerken en banners. Deelnemers worden uitgenodigd om vragen te beantwoorden over dagjes uit. Tijdens het beantwoorden van de quizvragen krijgt men een scherm te zien waarop wordt gevraagd om de Facebookpagina van Uitmetkorting.nl leuk te vinden om zo nog meer kans te maken op voordelige dagjes uit. Via de Dagje-Uit-Quiz hebben we meer dan 35.000 ‘likes’ geworven.

Actie 2: adverteren van de eigen pagina binnen Facebook

Direct adverteren van je eigen pagina binnen het advertentiekanaal van Facebook was een tweede ‘voor de hand liggende’ wervingsmethode. Maar dan wel tegen acceptabele kosten. Door het continu optimaliseren van de advertentie-uitingen is dat gelukt. Daarvoor hebben we meer dan zestig varianten uitgeprobeerd. Via advertenties binnen Facebook hebben we meer dan 30.000 ‘likes’ geworven.

Actie 3: Virale werving via bestaande uitmetkorting fans

Als iemand op Facebook een pagina leuk vindt en dat aangeeft via de like-button, dan wordt dat ook zichtbaar in de timeline van berichten op de pagina’s van vrienden. En dat nodigt deze vrienden weer uit om ook een kijkje te nemen. Door het regelmatig plaatsen van ‘grappige’ berichten met de oproep om die te ‘liken’ of te ‘delen’ wisten we ook in beeld te komen bij vrienden van onze fans.

Door deze en andere instrumenten toe te passen op onze Uitmetkorting.nl Facebook-pagina hebben we binnen drie maanden ruim 80.000 likes weten te verwerven en omzet voor Uitmetkorting.nl weten te realiseren door te verwijzen naar voordeelacties op de website – veelal kortingen op pretparken en andere dagrecreatie.

We hebben geconstateerd dat een bericht naar 100.000 Facebook-vrienden (nu nog) minder conversie oplevert dan een e-mail naar 100.000 nieuwsbriefleden. Maar de reactie’s op de Facebook-berichten boden een schat aan informatie en verbeterpunten die ook hun uitwerking hebben op e-mail en landingspagina’s.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS