Een presentatie over nieuwe privacy- en deel functionaliteiten van Facebook had een eigenaardig neveneffect eerder deze week: luid gejuich op de kantoren van Foursquare en een zucht van opluchting bij team van Gowalla. Want de oplettende luisteraar kon uit de presentatie opmaken dat Facebook de “Places” functionaliteit zou stopzetten en zelfs verwijderen uit de mobiele applicaties. Een bericht dat nu is bevestigd door het sociaal netwerk zelf.
Als tegenhanger van een toegewijde checkin-service voor locaties, wil Facebook zich breder gaan richten. Gebruikers kunnen in de nieuwe opzet hun locatie op stadsniveau publiceren of een specifieke locatie (café, restaurant, etc.) benoemen in individuele posts.
Maar de grootste verandering zit hem in het smoelwerk. Facebook zal namelijk ook alle locatiegebaseerde feeds verwijderen uit de web- en mobiele interface. Hierdoor wordt het voor vrienden dus minder makkelijk om snel uit te pluizen waar je kennissen uithangen. Koren op de molen van concurrenten Foursquare en Gowalla.
Facebook lanceerde de locatie gebaseerde dienst iets meer dan een jaar geleden en vele vreesde voor de marktleiders op dat moment. Niets bleek minder waar: waar Foursquare gestaag doorgroeide naar meer dan 10 miljoen gebruikers, bleek op het hoogtepunt van Places slechts 6% van de Facebookers de dienst te gebruiken.
Hoewel dat in harde cijfers nog steeds meer gebruikers zijn dan alle andere concurrenten, heeft Facebook toch besloten te stoppen met de dienst: “we’ve learned a lot since launching Places. The core insight is that most people on Facebook think about location as part of their everyday experience. Now, a “place” will become another descriptor to add to any post”.