10.08.2011
Social Media

Facebook, HTC, een Like en de wereld denkt dat je rijk wordt

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media
facebook-htc-een-like-en-de-wereld-denkt.jpg
facebook-htc-een-like-en-de-wereld-denkt.jpg

Afgelopen zondag stelde Joris Leermakers (@JorisL) via Twitter mij de vraag of ik geld aan het verdienen was dankzij HTC op Twitter. De letterlijke vraag van Joris was “hoeveel @henkey (mijn twitteraccount) betaald krijgt om heel de dag in mijn Facebook sidebar te staan om HTC te promoten”. Ook @JaapStronks rook bloed met een Ja met uitroepteken.

Het zou wat zijn dat een blogger vet betaald krijgt om een leverancier te promoten, zeg maar net als Humberto Tan die een scheerapparaat van het Kruidvat aanbeveelt. Ik moet J & J echter teleurstellen en ze welkom heten in de wondere wereld van Facebook.

Ik heb in de weken voorafgaande aan de Alpe D’HuZes de speciale Facebookpagina waar het team van Karlijn (ex kankerpatiente – ziekte van Hodgkin), en door HTC gesponsored, geliked, en hopelijk met mij nog duizenden. HTC zet flink in op Facebook en heeft diverse reclamecampagnes lopen op het platform. Hierin maken ze ook gebruik van gesponsorde verslagen, waar mijn like aan gekoppeld is.

Gesponsorde verslagen worden gekoppeld aan de activiteiten van gebruikers. Als gebruikers een pagina leuk vinden komt dat niet alleen in hun nieuwsoverzicht te staan, maar ook in de rechterkolom van Facebook. HTC heeft in haar campagne aangegeven dat mensen die hun pagina liken gekoppeld worden aan een gesponsord verslag. Omdat ik de HTC pagina heb geliked zien mijn vrienden dit in de rechterkolom staan. Iets waar ik niks aan kan doen maar voortvloeit uit de instellingen uit de HTC campagne. 

HTC kan het zelfs nog bonter maken want er zijn veel verschillende typen gesponsorde verslagen. Enkele voorbeelden zijn: het liken van een bericht op de pagina, bij check-ins met Facebook Places, na gebruikte toepassingen, het spelen van games, etc. 

jorisl-htc-facebook

Het resultaat van deze actie van HTC is dat nu dat al mijn vrienden op Facebook die niet net als ik de bovengenoemden Facebook pagina hebben geliked in hun sidebar een advertentie zien staan welke blijkbaar de indruk werkt dat er vette euris worden betaald aan mij. Het lijkt dus net alsof ik reclame maak voor de pagina van HTC, maar niks is minder waar! Dit gaat buiten mij om. Facebook bepaalt uiteindelijk de spelregels.

HTC hoeft dit dus niet te vragen, of dat wel of niet netjes is mag iedereen zelf beslissen, het zijn de mogelijkheden in Facebook waar een adverteerder gebruik van kan maken. Er is geen enkele manier om gesponsorde verslagen niet te zien of er niet in voor te komen, maar je kunt specifieke verslagen wel verwijderen door op de ‘X’ te klikken rechtsboven een verslag en door de juiste optie te kiezen wanneer je daarom wordt gevraagd. Kijk zelf maar eens in de rechterkolom op je profiel pagina, je zult verschillende soorten gespsonsorde verslagen zien.

Het kan ook betekenen dat dit soort acties averechts werken en mensen je juist gaan unliken, zeker in het geval van HTC waar de Like verbonden was aan een goede doelen actie. Joris en Jaap, no offend, goeie vraag en hopelijk is de uitleg duidelijk.

Share this post