Vandaag heeft Facebook haar vernieuwde functie Facebook Messages geïntroduceerd.
Nadat Facebook in oktober Facebook groepen introduceerde hadden we het al over de opvolger van Google Wave. Vandaag is duidelijk geworden dat Facebook door gaat met het nog sneller en real-time aanbieden van verschillende manieren van communiceren op het platform. Dit doen ze doormiddel van 3 nieuwe functies:
Seamless messsaging
Doormiddel van het combineren van tekst/sms, IM/chatten en email hopen ze een product te hebben gecreëerd wat het gemakkelijker maakt om met elkaar te communiceren. Iedere gebruiker krijgt een persoonlijk email adres gebaseerd op zijn Facebook username bijv. gijsvanzon@facebook.com. Men kan naar dit adres een email sturen, maar de gebruiker kan het bericht ontvangen als SMS, facebook inbox of in zijn chat scherm. Doormiddel van het verwijderen van de context blijft de content over hoe de gebruiker deze wil ontvangen.
Conversation history
Al je conversaties (SMS, IM, email) vormen samen één geschiedenis van berichten welke in één oog opslag terug te zien is voor de gebruiker. Op deze manier ben je nooit meer een bericht kwijt, wat misschien via email is verstuurd, maar waar je via IM op hebt gereageerd.
Social inbox
Social inbox gaat terug naar de root van het verzenden van een bericht. Je hoeft niet meer na te denken over waarop je iemand gaat bereiken. Je zend een bericht naar de gebruiker en het bericht wordt verzonden op de manier waarop de ontvanger deze wil ontvangen. Dit maakt het volgens Facebook makkelijker om berichten te versturen. Je hoeft geen telefoonnummers of ingewikkelde email adressen meer te onthouden. Social Inbox zorgt ervoor dat het bericht op de juiste manier bij de contact persoon afgeleverd wordt.
Vele dachten dat Facebook met een eigen email dienst zou komen. De conclusie is echter eenvoudiger. Facebook maakt het met Facebook Messages gemakkelijker om als Facebook lid te communiceren via platformen als email, sms of IM. Het enige waar je je nog zorgen over hoeft te maken is de content van het bericht zelf, daarnaast gebruik je je eigen vertrouwde communicatie middel.