Dinsdag 29 november vond CIODAY2016 plaats in de Beurs van Berlage. Deze dag stond in het teken van innovatie en het Internet of Things (IoT) in het bijzonder. Cyril Deschanel is Hoofd IoT Noord-Europa bij Vodafone en expert op het gebied van IoT. Tijdens zijn keynote ‘Get ready to jump on the IoT bandwagon’ benadrukte hij de voordelen van IoT voor bedrijven. Het gaat volgens Deschanel niet langer om de technologie op zich, maar om alle kansen en mogelijkheden die IoT organisaties brengt. Benieuwd naar zijn inzichten? Wij zetten ze voor je op een rij.
Hoewel er veel over IoT wordt gesproken, wordt niet altijd precies dezelfde definitie gehanteerd. Voor de duidelijkheid deelt Deschanel daarom zijn eigen definitie: “IoT is de technologie die ervoor zorgt dat apparaten, objecten en machines contact maken met het internet, zodat het intelligente apparatuur wordt die in staat is te communiceren met de buitenwereld.” Vodafone is met een team van 1.400 experts op het gebied van IoT de grootste mobiele operator op dit vlak. In onderstaande video geven ze een indruk van de mogelijkheden die IoT te bieden heeft.
Deschanel ziet IoT zich razendsnel ontwikkelen. Het gaat momenteel al veel verder dan de slimme meter in je meterkast die enkel data uitleest. “Vodafone doet jaarlijks onderzoek naar IoT onder haar klanten”, vertelt Deschanel. “Ieder jaar zien we de adoptie van IoT versnellen. Uit de Vodafone IoT barometer 2016 blijkt dat 76% van de top van organisaties vindt dat IoT cruciaal is voor toekomstig succes. Bovendien geeft 63% aan geïnvesteerd te hebben in een IoT-project voor het komende jaar.”
IoT is vooral bekend van toepassingen in de automotive industrie en de energiesector. De technologie is echter in iedere sector toe te passen. “Je ziet steeds meer IoT-toepassingen in sectoren als de financiële sector, retail en industrie”, merkt Deschanel op. “Ik denk dat de zorg een van de grootste sectoren zal zijn waarin IoT-technologie een belangrijke rol gaat spelen. Er zijn zoveel mogelijkheden om patiënten op afstand te helpen. Daarnaast zie je dat ook steeds meer kleine en middelgrote organisaties IoT-technologie omarmen.”
Met name in de automotive sector is Vodafone erg ver met de implementatie van IoT-technologie. “Twee jaar geleden hebben we een bedrijf overgenomen dat hardware ontwikkelt om auto’s te verbinden”, licht Deschanel toe. “Samen verbinden we 7,5 miljoen auto’s door middel van het Vodafone platform. Daarnaast bieden we allerlei services, waaronder fleet management services en usage based insurance services. Veel organisaties weten nog niet dat Vodafone ook op dit vlak ondersteuning kan bieden. Wij denken graag ook op strategisch niveau met klanten mee.”
Deschanel heeft tijdens zijn keynote op CIODAY2016 slechts tien minuten de tijd om zijn boodschap met zijn publiek te delen. Daarom roept hij aan het eind van zijn presentatie iedereen op om vooral met IoT aan de slag te gaan. “The best way to predict the future is to create it”, benadrukt Deschanel. “Denk creatief en limiteer je gedachten niet. Probeer buiten de gebaande paden te gaan. Vodafone helpt je hier graag bij door samen naar de mogelijkheden van IoT voor jouw organisatie te kijken. Door onze diverse partners en klanten kunnen wij je de kansen op het gebied van IoT helpen inzien en ervoor zorgen dat jouw organisatie haar eigen toekomst kan creëren”, sluit Deschanel af.