Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Na twee jaar keerden de Webwinkel Vakdagen eind juni dan eindelijk terug in originele vorm in de Utrechtse Jaarbeurs. Dagen met een volle beursvloer, vele bezoekers en inspirerende sprekers. Dé e-commerce beurs van de BeNeLux was wederom een groot succes. Het was goed zichtbaar dat er na twee coronajaren weer veel behoefte was aan een fysieke beurs. Exposanten en bezoekers legden waardevolle contacten, nieuwe ontwikkelingen en trends werden besproken en (keynote)sprekers deelden hun kennis met de aanwezigen. Hoewel de WWV twee jaar lang niet in deze vorm kon plaatsvinden, heeft de wereld van online shopping niet bepaald stilgezeten. Deze editie voelde misschien om die reden wel nóg innovatiever dan voorheen.
De wereld van e-commerce is blijvend veranderd
Wat we allemaal de afgelopen 2,5 jaar hebben ervaren werd bevestigd tijdens deze editie van de Webwinkel Vakdagen. De wereld van e-commerce is blijvend veranderd. Consumenten en ondernemers shoppen meer online dan ooit en bieden zelf nog meer producten en diensten online aan. Door die toegenomen behoeften hebben de diensten daaromheen zich behoorlijk doorontwikkeld. Alles om nog sneller in te kunnen spelen op wat de klant wil. Want precies dat is waar het nu om draait. Online verkopen kan iedereen, gericht inspelen op de klantbehoeften is een ander verhaal. Net als je onderscheiden van de concurrent en een goede klantbeleving bieden.
Het draait allemaal om klantbeleving
Die klantbeleving, daar gaan we nog even op door. Hoe val je op en draai je succesvol mee in een online landschap dat alleen maar groter wordt? Door je te verplaatsen in wat de klant wil en deze een unieke ervaring te bieden. Op verschillende gebieden. Want nu we massaal online shoppen zijn we wel wat gewend, waardoor verwachtingen veranderen. Daarop inspelen is belangrijk, zo horen we tijdens zo’n beetje alle lezingen die we bijwonen. Meebewegen met wat de klant wil in plaats van alleen je aanbod tonen is belangrijker geworden. Tegelijkertijd moet je niet vergeten dat de shoppingkanalen veranderen.
Voor bepaalde doelgroepen en producten zijn social media een cruciaal kanaal. 5 jaar geleden bestonden bijvoorbeeld influencers nauwelijks. Nu kunnen zij je merk een enorme boost geven in naamsbekendheid, net als je verkoop. Het is maar de vraag of je met een paginagrote advertentie in een dagblad nog hetzelfde effect bereikt.
Innovatieve 15e editie van de Webwinkel Vakdagen
Tijdens de lustrumeditie van de Webwinkel Vakdagen stond, naast klantbeleving, innovatie centraal. Welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden tijdens de afwezigheid van de beurs de afgelopen 2,5 jaar? Veel, zo concluderen we tijdens ons bezoek. Dit blijkt wel uit de vele exposanten met diensten die we niet eerder zagen of een stuk groter zijn geworden. De focus verandert langzaam naar de eerder genoemde klantbeleving, het bieden van meer kwaliteit (waarna kwantiteit vanzelf volgt) en duurzamer ondernemen.
Nieuwe spelers hebben hun intrede gedaan en laten zich voor het eerst zien op de beurs. Denk bijvoorbeeld aan flitsbezorger Gorilla’s, die in de coronatijd een enorm snelle start en groei beleefde. Ook kleinere partijen wisten een blijvende plek in de e-commercewereld te veroveren. Zo werden we geïnspireerd door Boombrush. Niet zomaar een tandenborstel, maar ‘je laatste tandenborstel ooit’. Met een slim uitgedachte abonnementsvorm op opzetborstels. Inmiddels groeien ze als kool, omdat ze buiten de bestaande kaders durfden te denken.
En zo zat de 15e editie van de Webwinkel Vakdagen vol verrassingen. Voor zowel de bezoekers als exposanten en sprekers. In een veranderende wereld is één ding zeker: e-commerce is here to stay.
De volgende editie van de Webwinkel Vakdagen vindt op 29 en 30 maart 2023 plaats. Noteer het alvast in je agenda!
Verder lezen over Webwinkel Vakdagen
Marketing21.06.2022
4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen
Technology10.06.2022
De voordelen van bug bounty-programma’s voor kleine en grote bedrijven
Marketing07.06.2022
Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan
Marketing12.05.2022
Bezoek de Webwinkel Vakdagen: 3 tips!
Events19.04.2022
Digitale ambities? De Webwinkel Vakdagen komen er weer aan
Marketing01.07.2021
Webwinkel Vakdagen Summer Edition: de line-up is compleet!
Events03.06.2021
Alle seinen staan op groen voor de Webwinkel Vakdagen Summer Edition
Grootste vakbeurs voor digital commerce gaat doorEvents06.02.2020