Events19.08.2014

​Succesvol implementeren van een social intranet leer je van anderen


Intranetpagina’s zijn van oudsher nog altijd veelal platte pagina’s zonder veel interactiemogelijkheden. De informatie op de site is statisch en kan niet door gebruikers worden aangepast. Mede hierdoor hadden intranetpagina’s vooral een informerende functie en wordt er maar een beperkte communicatiebehoefte ingevuld.

En dat is helemaal niet nodig. Met de introductie van het sociale web zijn de interactie- en samenwerkingsmogelijkheden van intranetsites enorm toegenomen. Pagina´s kunnen bijvoorbeeld worden gepersonaliseerd, waardoor mensen bij het opstarten van de site direct de informatie te zien krijgen die voor hen interessant is. Post- en tagfuncties zorgen ervoor dat je mensen kan volgen en inzichten kan delen. En voor het vinden van collega’s ben je niet meer aangewezen op het smoelenboek. Je kan immers collega’s direct benaderen.

En goede voorbeelden zijn er tegenwoordig ook genoeg. IKEA is zo’n succesverhaal. Zij introduceerden een aantal jaren geleden IKEA Inside, één intranetsite die alle regionale sites van IKEA verving (IKEA is actief in zo’n 41 landen). De site kan door iedere gebruiker worden gepersonaliseerd, maar heeft voor alle gebruikers dezelfde look-and-feel en er zijn zo’n 3.500 publishers actief die de intranetsite iedere dag van content voorzien.

Seminar

Een social intranet heeft een enorme belofte in zich. Toch vinden veel bedrijven het lastig om alle consequenties van de introductie van een intranet te overzien. Voor alle bedrijven die nu nog geen social intranet hebben, maar dit wel overwegen, organiseert Viadesk daarom op 9 september het seminar ‘op naar dat social intranet!’. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden zullen de voordelen en uitdagingen van het introduceren van een social intranet besproken worden. ‘Er zijn wel een aantal gouden regels die je moet volgen bij het invoeren van een social intranet, maar de uitdagingen zijn voor ieder bedrijf weer anders. Het zijn toch de mensen die ervan gebruik moeten maken en iedere groep kent zijn eigen dynamiek,’ zegt Kirstin Wagenaar, community building en management consultant bij Waves&Wires en dagvoorzitter van het seminar. ‘Praktijkvoorbeelden zijn daarom heel erg leerzaam wanneer je met een social intranet wil beginnen.’

Keynote op het seminar is Tom de Ruyk, die met zijn insites consulting al heel veel transities heeft uitgevoerd. ‘Wij werken voor 30 procent van de Best Global Brands en onder hen vind je prachtige voorbeelden van hoe een geslaagd sociaal intranet – om info over klanten te delen én interne samenwerking te stimuleren – er uiteindelijk uit komt te zien. Ze hebben een actieve gebruikersgroep en slaan echt bruggen tussen de consumentenwereld en de bedrijfswereld. Bovendien slopen ze muren tussen interne afdelingen. Deze bedrijven konden dat echter alleen bereiken door de durf te hebben het traject aan te gaan en een scherpe focus te houden op het einddoel. Geen uitstel meer! Op naar dat sociaal intranet!´

...