De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Overtuigend presenteren is op allerlei momenten waardevol. Misschien stel je weleens een nieuw plan voor tijdens een vergadering, sta je regelmatig namens je startup te pitchen voor investeerders, of deel je stevige toekomstvisies op congressen. In alle gevallen geldt de vraag: wat wil je van je publiek?
Wil je een effectieve presentatie ontwikkelen, dan is die vraag het beginpunt. Vaak vliegen er eerst vragen als ‘wat gaan we zeggen over dat product?’ of zelfs ‘hoe vul ik die veertig minuten?’ door de lucht. Maar die zijn van later zorg. Sterker nog, die beantwoord je heel gemakkelijk als je eerst bepaalt welk gedrag je verlangt van je publiek.
Je presentatie stopt niet bij het applaus
Alle communicatie gaat uiteindelijk over verandering. Hoe komen we van A naar B? Iets dat nu nog niet het geval is, wil je mogelijk maken, in gang zetten of verwezenlijken. Dat is met je presentatie ook zo.
Je intentie, daar gaat het om. Je verhaal houdt niet op bij het applaus of bij je laatste slide: het publiek mag erop voortbouwen. Je hoopt immers dat je collega’s akkoord gaan met je plan, dat de investeerders eurotekens in hun ogen krijgen bij je nieuwe product, of dat je publiek op het congres in actie schiet na je visieverhaal.
De kapstok waar je je verhaal aan ophangt
Natuurlijk wéét je wat je met je presentatie wilt. Maar neem met weten geen genoegen. Daag jezelf eens uit om je intentie expliciet te maken: welk gedrag roep je je publiek toe op? Het in een korte zin (call-to-action) verwoorden van je intentie kan opeens best lastig blijken.
Het zal je moeite echter lonen, want het effect dat je beoogt geeft structuur aan je verhaal. Alles wat je in je presentatie gaat vertellen of laten zien, moet op de één of andere manier je publiek dichter bij je intentie brengen. Je hebt nu dus een selectiemechanisme voor alle contentkeuzes die je voor je presentatie moet maken.
Zoals online marketing altijd werkt met een call-to-action, zouden presentaties dat ook moeten doen. Het is zonde als je je publiek achterlaat met de vraag ‘oké, en nu?’. Laat zien waar we naartoe moeten en waarom. Misschien doet dit je nu denken aan leiderschap, en dat is niet voor niets zo. Je maakt jezelf als spreker tijdelijk los van de anderen en gaat voor de groep staan. Omdat je iets belangrijks te melden hebt.
En nog iets dat vaak vergeten wordt
Wat je wil vertellen is waarschijnlijk iets waar je veel om geeft. Het plan dat je presenteert tijdens die vergadering, de startup die je pitcht aan investeerders, de visie die je deelt op het congres: er zit iets van jezelf in.
Dat kun je gebruiken, want daar gaat een groot deel van je overtuigingskracht in schuil. We hebben het nu over iets dat, net als intentie, te weinig aandacht krijgt: de spreker zelf. Iedereen heeft zo zijn sterke punten als zij of hij voor een groep staat. Besteed aandacht aan jouw unieke spreekstijl, laat je leiden door je intentie, en merk hoe overtuigend je voor de dag komt.
Ervaren hoe leuk en simpel het is om jouw unieke spreekstijl te ontwikkelen? Kom op donderdag 29 november naar de Rotys Open Jam in hartje Utrecht: http://bit.ly/rotysopenjam en leer hoe je presenteert met meer impact. (Entree is gratis, maar reserveren is slim!)
[Afbeelding © kasto – Adobe Stock]