Gisteren was het zover, via
een crowdfunding campagne was Erik Ries, auteur en bestseller van het Boek Lean Startup naar Nederland gehaald om zijn verhaal te doen. Ries is wereldwijd bekend als de grondlegger van de ‘The Lean Startup‘, een methode die bedrijven en organisaties leert toonaangevend te blijven door continu te innoveren en efficiënt te blijven. Zijn aanpak wordt inmiddels, na een groot succes te zijn in Silicon Valley, mondiaal toegepast door de meest uiteenlopende organisaties en er is sprake van een heuse beweging.
De opening van de dag werd verzorgd door moderator Jim Stolze. Na de opening kwam keynote spreker Neelie Kroes aan het woord. Zij is momenteel ambassadeur Startups en is verantwoordelijk voor het project startup delta.
De VVD-politica moet van Nederland de Europese verzamelplaats voor vernieuwende startende ondernemers uit het buitenland maken. Belangrijkste wat zij aangaf tijdens de speech is dat ondernemingen moeten kijken naar het toevoegen van waarde en juist de “waste” moeten elimineren. Durf risico te nemen met je business en het is niet erg om te falen. Als je nog nooit hebt gefaald als bedrijf heb je dus ook nooit genoeg risico genomen.
Na Neelie Kroes was het eindelijk zover Eric Ries.
Eric Ries gaf een korte introductie over Lean Startup en ook de movement of Startups. Tijdens deze introductie was het tijd voor een aantal voorbeelden en wat hij zelf heeft meegemaakt bij de verschillende bedrijven. Het belangrijkste dat hij aan heeft gegeven tijdens zijn presentatie zijn de Lean Startup principes. Deze zijn:
Hieronder enkele quotes:
Het event in Amsterdam was uiteindelijk het toneel van het grootste crowfunded evenement ooit. Een team van fans wist via het Nederlandse crowdfunding platform Live on Demand
800 deelnemers te mobiliseren om de Amerikaanse bestselling auteur Eric Ries naar Nederland te halen.
Thijs Sprangers, mede-oprichter van Liveondemand.com en één van de aanvragers van Ries is stiekem best trots: “We hebben de ambitie om het grootste crowdfundingplatform van de wereld te worden. Het feit dat er nu door zo’n breed publiek massaal kaartjes is gekocht sterkt mij in die ambitie.“