Events11.04.2017

​Influencers, influencers en influencers op social media


Tijdens #DMWF Expo Global 2017 in de Beurs van Berlage te Amsterdam was er een presentatie van Steven Bartlett. Steven Bartlett (geboren 26 augustus 1992) is een Britse ondernemer, investeerder, spreker, internet persoonlijkheid en de Chief Executive Officer van influence marketingbureau Social Chain. Hij ontving de Lloyds TSB jonge ondernemer van het jaar award in 2013 voor zijn succes in het creëren van een web-based platform gericht op studenten. Steven Bartlett heeft in twee jaar tijd een bedrijf opgebouwd waar op dit moment 100 mensen werken en de gemiddelde leeftijd van de medewerkers 21 jaar is. Ze hebben kantoren in Manchester, Londen, Berlijn en New York.

Samen met zijn zakenpartner, die op dat moment eigenaar was van twitter account @PrimarySklProbs, een Twitter-pagina met enorme populariteit, gingen ze het land af om de de eigenaren van de grootste social media communities aan zich te binden. Het team heeft nu honderden social media pagina’s op Twitter, Facebook, YouTube, Instagram en andere kanalen, een voorbeeld hiervan is de twitteraccount @BeFitMotivation met bijna 1.8 miljoen volgers.

The Thunderclap

De kracht van het bedrijf The Social Chain is ‘The Thunderclap’ (Donderslag). Social Chain werkt dus met een groot netwerk van beïnvloeders (influencers). Het team van Social Chain neemt een product of dienst of gebeurtenis en praat erover op al deze social media accounts op hetzelfde moment (simultaan) “in een blast”. Hierdoor wordt een product, dienst of gebeurtenis meteen trending.

400-million
400-million

Het bedrijf heeft campagnes gevoerd voor wereldwijde merken zoals Twentieth Century Fox, Universal, MTV, Spotify, Microsoft, de UFC, Huawei en PUMA. Het kan hashtags trending maken binnen enkele minuten op social media en claimt een totaal bereik te hebben van 300 miljoen mensen.

Het eerste succes van het bedrijf was met mobiele puzzelspel Tippy Tap, dat in totaal twee miljoen downloads kreeg dankzij een campagne van the Social Chain.

<em>Bron afbeelding: <a href=\
Bron afbeelding:

Dit bereikten ze door het Tippy Tap app niet te promoten met: “Wat een fantastisch app” maar met berichten op social media zoals “Je moet Tippy Tap echt niet downloaden, je haalt je school nooit zo”. Het werd in no time trending op vele social media kanalen dankzij de influencers van The Social Chain.

Asch Paradigm

Steven gelooft in de Asch Paradigm. De Asch Paradigm is volgens Wikipedia “De overeenstemmingsexperimenten van Asch zijn een serie van experimenten in het kader van normatieve sociale beïnvloeding, binnen de sociale psychologie waarin werd aangetoond in hoeverre de mening van mensen bepaald wordt door de meerderheid in een groep (conformisme)”. Steven gaf aan : ‘Wij vertrouwen influencers net zo veel als we onze vrienden vertrouwen’. Steven weet naar aanleiding van alle cases die ze hebben uitgevoerd dat een groep van mensen te beïnvloeden is door de influencers die zij volgen.

asch
asch

Micro Influencers

Steven Barlett gelooft ook steeds meer in Micro Influencers. Hij bewijst dit aan de hand van de ROI van Influencers en Micro Influencers. De beroemde rapper Snoop Dogg vraagt bijvoorbeeld 3000 Pond voor het versturen van een tweet richting 13 miljoen volgers. Maar de engagement van een tweet is maar 0,04 per gespendeerde Pond. Bij een minder bekende influencer is de ROI veel hoger. Hij gebruikt bijvoorbeeld een influencer met “maar” 200.000 volgers. Hij vraagt voor een post op zijn social media kanaal 100 Pond voor een tweet. De engagement van zijn posting is 3,52 per gespendeerde Pond!

artikel-dmwf-4
artikel-dmwf-4
artikel-dmwf-5
artikel-dmwf-5

Voordelen van een micro influencer aldus Steven:

  • Ze kunnen smalle niches bereiken
  • Authenticiteit en een intensieve conversatie
  • Gemaakte kosten zijn effectiever

Rex Secco

Een ander case ging over Rex Secco. Deze campagne toont aan dat men neppe berichten gelooft afkomstig van influencers. Er werden simultaan berichten gepost via populaire social media kanalen dat voetbalclub Arsenal de ongehoorde 16-jarige Rex Secco voor £ 34 miljoen had binnengehaald. Rex Socco bestond helemaal niet! Toch waren ze binnen een half uur al trending in Engeland met een hoax bericht. De Rex Secco campagne was in het leven geroepen om de Soccerex Global Convention in Manchester te promoten. Als je Rex Secco googled zie je nog steeds 14.000 hits. Meest hilarische tweet was van iemand die Rex Secco zelfs heeft zien spelen!

artikel-dmwf-2
artikel-dmwf-2

Personal Brand Building

Steven Bartlett denkt dat 2017 het jaar is van de “Personal Brand”. Niet alleen B2C maar ook B2B bedrijven zouden Personal Brand Building moeten omarmen. De belangrijkste reden waarom het een succes gaat worden zijn de mogelijkheden van video op social media kanalen. Een paar jaar geleden kon je geen video maken op Facebook of Twitter. Reality TV wordt nu toegepast door iedereen. We zien dit jaar dat grote bedrijven niet alleen hun product promoten maar ook hun CEO, Marketing Director als een personal brand. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf “Nasty Gal” waarvan de oprichter, Sophia Christina Amoruso, een superster is geworden, wat weer positief effect heeft gehad op het bedrijf zelf.

Hieronder een voorbeeld van Personal Branding van Steven Bartlett zelf opgenomen tijdens #DMWF Expo Global 2017 te Amsterdam:

[Afbeelding © momius – Fotolia]

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

...

Verder lezen over Hashtag

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

TikTok doet een aanpassing aan de For You-pagina. De For You-pagina is waar je nieuwe TikTok-helden ontdekt en waarbij ook video’s van minder bekende TikTokkers voorbij komen (en viraal gaan). Een belangrijke plek binn...

Social Media13.07.2022

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

Het is zo gewoon geworden als koffie, thee en een koekje… de hashtag. Vandaag precies veertien jaar geleden, op 23 augustus 2007, ontstond de hashtag op Twitter. Dat gebeurde tijdens een barcamp ‘unconference, waar @...

Social Media23.08.2021

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

De hashtag bestaat vandaag 14 jaar en dat wordt gevierd met een speciale emoji
Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

Het einde van het jaar is in zicht en daarmee ook het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. 2019 stond op Twitter weer in het teken van het laatste nieuws, sportieve hoogte- en dieptepunten, televisieprogramm...

Social Media09.12.2019

Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

Als er ook maar iets in de wereld gebeurt, is dit als eerste terug te vinden op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen....

Social Media23.08.2019

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

#HashtagDay
De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

27 augustus 2017 lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Maar dat was de dag waarop de seizoensfinale van Game of Thrones seizoen 7 in premiére ging. Fans hebben dus ruim 1,5 jaar moeten wachten op het langverwachte vervol...

Social Media16.04.2019

De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. En daar wil Twitter een handje bij helpen. Onder een aantal verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties...

Nieuws09.04.2018

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

Eerder deze week trokken duizenden virtuele olifanten door Amsterdam op weg naar Botswana als onderdeel van #MarchforGiants, een wereldwijde digitale campagne tegen stropers. Een derde van de Afrikaanse olifanten is al...

Advertising16.03.2018

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Op 23 augustus 2007 is de hashtag ontstaan op Twitter. In de afgelopen tien jaar is deze ontwikkeld van een simpele manier om Tweets te ‘taggen’ of te categoriseren, tot een van de meest herkenbare en vaakst gebruikt...

Social Media23.08.2017

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Verder lezen over Influencers

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Verder lezen over Trends

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Verder lezen over Viral

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal