Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.
Tijdens #DMWF Expo Global 2017 in de Beurs van Berlage te Amsterdam was er een presentatie van Steven Bartlett. Steven Bartlett (geboren 26 augustus 1992) is een Britse ondernemer, investeerder, spreker, internet persoonlijkheid en de Chief Executive Officer van influence marketingbureau Social Chain. Hij ontving de Lloyds TSB jonge ondernemer van het jaar award in 2013 voor zijn succes in het creëren van een web-based platform gericht op studenten. Steven Bartlett heeft in twee jaar tijd een bedrijf opgebouwd waar op dit moment 100 mensen werken en de gemiddelde leeftijd van de medewerkers 21 jaar is. Ze hebben kantoren in Manchester, Londen, Berlijn en New York.
Samen met zijn zakenpartner, die op dat moment eigenaar was van twitter account @PrimarySklProbs, een Twitter-pagina met enorme populariteit, gingen ze het land af om de de eigenaren van de grootste social media communities aan zich te binden. Het team heeft nu honderden social media pagina’s op Twitter, Facebook, YouTube, Instagram en andere kanalen, een voorbeeld hiervan is de twitteraccount @BeFitMotivation met bijna 1.8 miljoen volgers.
The Thunderclap
De kracht van het bedrijf The Social Chain is ‘The Thunderclap’ (Donderslag). Social Chain werkt dus met een groot netwerk van beïnvloeders (influencers). Het team van Social Chain neemt een product of dienst of gebeurtenis en praat erover op al deze social media accounts op hetzelfde moment (simultaan) “in een blast”. Hierdoor wordt een product, dienst of gebeurtenis meteen trending.
Het bedrijf heeft campagnes gevoerd voor wereldwijde merken zoals Twentieth Century Fox, Universal, MTV, Spotify, Microsoft, de UFC, Huawei en PUMA. Het kan hashtags trending maken binnen enkele minuten op social media en claimt een totaal bereik te hebben van 300 miljoen mensen.
Het eerste succes van het bedrijf was met mobiele puzzelspel Tippy Tap, dat in totaal twee miljoen downloads kreeg dankzij een campagne van the Social Chain.
Dit bereikten ze door het Tippy Tap app niet te promoten met: “Wat een fantastisch app” maar met berichten op social media zoals “Je moet Tippy Tap echt niet downloaden, je haalt je school nooit zo”. Het werd in no time trending op vele social media kanalen dankzij de influencers van The Social Chain.
Asch Paradigm
Steven gelooft in de Asch Paradigm. De Asch Paradigm is volgens Wikipedia “De overeenstemmingsexperimenten van Asch zijn een serie van experimenten in het kader van normatieve sociale beïnvloeding, binnen de sociale psychologie waarin werd aangetoond in hoeverre de mening van mensen bepaald wordt door de meerderheid in een groep (conformisme)”. Steven gaf aan : ‘Wij vertrouwen influencers net zo veel als we onze vrienden vertrouwen’. Steven weet naar aanleiding van alle cases die ze hebben uitgevoerd dat een groep van mensen te beïnvloeden is door de influencers die zij volgen.
Micro Influencers
Steven Barlett gelooft ook steeds meer in Micro Influencers. Hij bewijst dit aan de hand van de ROI van Influencers en Micro Influencers. De beroemde rapper Snoop Dogg vraagt bijvoorbeeld 3000 Pond voor het versturen van een tweet richting 13 miljoen volgers. Maar de engagement van een tweet is maar 0,04 per gespendeerde Pond. Bij een minder bekende influencer is de ROI veel hoger. Hij gebruikt bijvoorbeeld een influencer met “maar” 200.000 volgers. Hij vraagt voor een post op zijn social media kanaal 100 Pond voor een tweet. De engagement van zijn posting is 3,52 per gespendeerde Pond!
Voordelen van een micro influencer aldus Steven:
- Ze kunnen smalle niches bereiken
- Authenticiteit en een intensieve conversatie
- Gemaakte kosten zijn effectiever
Rex Secco
Een ander case ging over Rex Secco. Deze campagne toont aan dat men neppe berichten gelooft afkomstig van influencers. Er werden simultaan berichten gepost via populaire social media kanalen dat voetbalclub Arsenal de ongehoorde 16-jarige Rex Secco voor £ 34 miljoen had binnengehaald. Rex Socco bestond helemaal niet! Toch waren ze binnen een half uur al trending in Engeland met een hoax bericht. De Rex Secco campagne was in het leven geroepen om de Soccerex Global Convention in Manchester te promoten. Als je Rex Secco googled zie je nog steeds 14.000 hits. Meest hilarische tweet was van iemand die Rex Secco zelfs heeft zien spelen!
Personal Brand Building
Steven Bartlett denkt dat 2017 het jaar is van de “Personal Brand”. Niet alleen B2C maar ook B2B bedrijven zouden Personal Brand Building moeten omarmen. De belangrijkste reden waarom het een succes gaat worden zijn de mogelijkheden van video op social media kanalen. Een paar jaar geleden kon je geen video maken op Facebook of Twitter. Reality TV wordt nu toegepast door iedereen. We zien dit jaar dat grote bedrijven niet alleen hun product promoten maar ook hun CEO, Marketing Director als een personal brand. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf “Nasty Gal” waarvan de oprichter, Sophia Christina Amoruso, een superster is geworden, wat weer positief effect heeft gehad op het bedrijf zelf.
Hieronder een voorbeeld van Personal Branding van Steven Bartlett zelf opgenomen tijdens #DMWF Expo Global 2017 te Amsterdam:
[Afbeelding © momius – Fotolia]
Verder lezen over Hashtag
Social Media13.07.2022
Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok
Social Media23.08.2021
De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay
De hashtag bestaat vandaag 14 jaar en dat wordt gevierd met een speciale emojiSocial Media09.12.2019
Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk
Social Media23.08.2019
De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar
#HashtagDaySocial Media16.04.2019
De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads
Nieuws09.04.2018
Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup
Advertising16.03.2018
#MarchforGiants: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana
Social Media23.08.2017
De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10
Verder lezen over Influencers
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Verder lezen over Trends
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
Verder lezen over Viral
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024