11.06.2015
Events

Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2015

By: Onno Rompa

BlogEvents

Het derde Congres Facebook Marketing stond in het teken van content, advertising en het gedrag van de consument. We hebben het gelukkig vandaag de dag niet meer over het behalen van likes en de inzet of waarde van de Facebook EdgeRank formule.

Schandalig is dat we kennelijk nog steeds niet doorhebben dat het draait om mobile. Kijkend naar een willekeurige landingspage schieten de tranen je vandaag de dag in de ogen. Facebook is mobile en hier hoort bij Facebook Advertising uiteraard ook een geoptimaliseerde landingspage bij. Opmerkelijk is dat Facebook momenteel bezig is YouTube te verslaan als videokanaal. Met de nieuwe carrousel ad zijn we als marketeer steeds beter in staat om daadwerkelijk invulling te geven aan storytelling.

Viral Checklist

Peter Minkjan, oprichter van het Facebook-marketingplatform Likeconomic,

gaf in zijn Keynote aan dat het steeds moeilijker wordt om fans organisch te bereiken. Wat is dan het geheim en bestaat er zoiets als een virale content checklist? Waarom gaat content viraal? Eigenlijk zijn er vier verschillende redenen waarom content viraal gaat:

  • Emotie. De post moet een bepaalde sterke emotie uitdrukken en opwekken, pas dan willen mensen deze content met hun vrienden delen. Denk hierbij aan humor, angst, verrassing, woede, nostalgie, trots en frustratie. Je moet mensen nieuwsgierig maken en proberen te verrassen. Verdriet is de enige niet succesvolle emotie voor op Facebook. Hier wil en kan jouw vriend niets mee, hij of zij wil zich hier niet mee identificeren.
  • Zelfexpressie. Uiteindelijk willen we een bepaald beeld van onszelf creëren. Wie ben je, waar sta jij voor en hoe kijk je naar de wereld? Concreet kun je aan de slag met quizjes of lijstjes die men op Facebook moet invullen en delen.
  • Praktische waarde. Zorg ervoor dat je praktische waarde biedt. Jouw vrienden moeten er iets aan hebben. Denk hierbij aan how to’s en video’s. Een hele concrete tip: ga vooral bloggen! Jouw lezers kunnen uit zichzelf content en nuttige informatie met hun vrienden delen.
  • Timing is cruciaal. Timing geeft context en daar moet je steeds sneller op inspelen. Ben je te laat, plaats het dan gewoon niet.

Ons brein

De Keynote van Bart Schutz, (online) consumenten psycholoog en gedragseconoom,

ging over ons brein. Ons brein bestaat uit twee systemen. Het emotionele onderbewustzijn en het rationele zelfbewustzijn. Beide systemen zijn tegelijkertijd aanwezig en hebben elkaar continu nodig. Er is altijd één die de overhand heeft. De keuze van het systeem is afhankelijk van tijdstip en energie. Waarom is dit zo belangrijk en wat is de link met Facebook Marketing? Op social draait het allemaal om systeem nummer één!

We weten dat men in de ochtend alvorens men start met werken op Facebook actief is. Zodra we beginnen met werken zijn we minder actief en als de lunchpauze eraan komt, gaan we weer online op Facebook. Je rationele zelfbewustzijn (systeem twee) raakt uitgeput gedurende de dag. Ons brein wordt immers moe. We zijn ons dus steeds minder bewust van alles wat er gebeurt. Als je dit vertaalt naar Facebook Marketing is het raadzaam om ’s middags makkelijke onderwerpen te posten. Bij moeilijkere onderwerpen hebben we ons bewustzijn nodig. Op het moment dat je ziet dat je verkeer voornamelijk in de avond van Facebook komt, dan moet je dus je best doen en moet de content makkelijk zijn; laat je fans niet teveel nadenken.

Een ander geheugensteuntje is dat we naar mate we dichter bij de vrijdag komen, we massaal gebruik maken van systeem één (emotionele onderbewustzijn). We zijn impulsiever en substantieel minder rationeel in onze keuzes. Wil je dan met je content juist systeem twee wakker maken, dan zul je echt op moeten vallen. Beter is om je content op deze momenten juist af te stemmen op de status van je fan.

Van groot belang is ook om je als merk te blijven realiseren waarom men fan is van jouw pagina en waarom men überhaupt op Facebook zit. Het is immers niet verplicht om op Facebook te zitten. Jouw fans zitten op Facebook omdat ze hier intrinsiek door worden gemotiveerd.

  • Autonomy (Wil het uit mezelf) – Facebook is freewillbook. Er is niemand die jou verplicht om op Facebook actief te zijn. Systeem één haat verplichtingen, men wil graag controle over zijn of haar handelen hebben. Keuze vrijheid werkt hierbij altijd!
  • Competence (Komt het uit mezelf – ben ik competent genoeg?) – We vinden het belangrijk hoe ons handelen uitstraalt op anderen. Wat vinden mijn vrienden van mij? Dat is de essentie! We laten dan ook vooral de leuke, gezellige en mooie dingen aan anderen zien. Facebook = Facadebook!
  • Relatedness (Hoe zien anderen mij?) – We willen ergens bij horen. Wat vinden mijn vrienden ervan? Vinden ze het leuk als ik dit like of share?

Wrap up

Het is bij Facebook Marketing van groot belang om naar het grotere plaatje (gehele consumer journey) te kijken. Hoe past Facebook daar in combinatie met andere kanalen bij? Ben je bewust van het moment van posten en blijf je bewust van het feit dat men primair niet op Facebook zit om dingen te kopen. Men wil worden geïnspireerd, men wil rondstruinen, en vooral leuke, mooie, grappige en gezellige dingen zien. Facebook wordt daarom ook wel eens het ‘discovery platform’ genoemd. Optimaliseer bij Facebook Marketing dan ook niet alles op kliks. Het gaat uiteindelijk erom dat mensen jouw merk en product zien!

fb-congress
fb-congress

Share this post