De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-testen, ligt het vraagstuk nu vooral bij personalisatie en profilering. Op welke wijze zijn bezoekers actief en op persoonlijke wijze te beïnvloeden in het online aankoopproces?
Maurits Kaptein, docent statistiek en onderzoeksmethoden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, vertelt in een interview dat het beïnvloeden van individuele online kopers op dezelfde manier zou moeten kunnen plaats vinden als in fysieke winkels. Beïnvloedingsprincipes kunnen hierbij een belangrijke rol spelen in de impact van technologie. Hierbij introduceert Kaptein de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, manieren om te bepalen waar men als klant gevoelig voor is bij het aanschaffen van een product.
De 6 principes van Cialdini zijn:
1. Autoriteit
2. Wederkerigheid
3. Schaarste
4. Sociale bewijskracht
5. Sympathie
6. Commitment en consistentie
Verkopers in een winkel gebruiken deze principes automatisch door de eerste keer in te schatten hoe een klant in elkaar steekt en zo een beïnvloedingsprofiel op te bouwen. Bij de volgende ontmoeting zal hij weten hoe zich op die persoon moet aanpassen om in te spelen op het koopgedrag. Nadeel is uiteraard dat de verkoper het profiel van de betreffende persoon niet zal onthouden als de klant niet regelmatig terugkeert.
Een digitaal beïnvloedingsprofiel heeft hier geen last van en kan oneindig veel gegevens opslaan en voor eeuwig worden bewaard. Door gebruik te maken van een dergelijk profiel die op basis van profilering in kaart wordt gebracht, is de online marketeer in staat om geautomatiseerd de juiste beïnvloedingsprincipes op de gebruiker los te laten. “De effecten van beïnvloedingsprofielen zijn zoveel sterker dan van de kleur van de achtergrond of de vorm van een knop, dat het een kwestie van tijd is voordat deze profielen door iedereen online gebruikt zullen worden.”, aldus Kaptein.
Hoewel de beïnvloedingsprincipes inderdaad de waarschijnlijkheid verhogen dat mensen een bepaald gedrag gaan vertonen, kan het gebruik van meerdere principes tegelijkertijd ook voor een negatieve impact zorgen. Voeg dan ook niet op alle pagina’s alle overtuigingsprincipes toe, maar speel adequaat in op het profiel van de bezoeker en test met de uitvoering van de principes. Personalisatie blijft tenslotte een ander woord voor goed getargete A/B-tests.
Deze blogpost is geschreven door Patrick Kagenaar, online marketeer bij TamTam.
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Emerce
Events20.06.2023
Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023
Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de BeneluxOnline06.02.2018
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!
Events21.05.2015
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook
Events15.04.2015
Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback
Events26.11.2014
Emerce Engage 11 december in Amsterdam
Events14.06.2014
Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger
Events27.11.2013
Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact
Events07.11.2013